Tale i anledning af, at Naja Marie Aidt har fået tildelt
Tagea Brandts rejselegat d. 17 marts 2018.
Kære Naja, du har for længe siden fået din egen platform
både i dansk og udenlandsk litteratur og kultur. Egensindigt, top engageret,
med stigende intens poetisk kraft og udsyn har du i dit digteriske virke igen
og igen besvaret de skiftende udfordringer, der præger vor verden, og som står
i uforudsigelighedens og forvandlingens navn.
Gennem dine første digte, der senere blev samlet til en
trilogi, skabte du et rum, hvor nye
sider af kvindeverdenen, især kærlighedens væsen og udviklingen fra barn til
voksen blev afdækket. Digtene er enkle og har næsten en spinettone. De blev skrevet
i tiden fra 1991-1994. Men først i din fjerde digtsamling Huset overfor (1995) trådte
dit originale mangesidige talent for alvor frem. Både det vilde, det dynamiske og
det hektiske i livet dukkede frem i digtene, samtidig med at det følsomme, de
små umærkelige nuancer og de gyldne glimt af lykke kom til syne i et nyt lys. Alle
temaer blev altid fortolket i et billedsprog, der rev det konventionalitetens
slør bort, der ofte indhyller vor hverdag.
Således i denne strofe:
"og hvisker du nu at det sner
så skulle vi lægge os,
viske hvide engle ud over jorden
og nynne, ja nynne, dale skråt ned
i en sang."
Dine digte lærer os, hvad Benny Andersen engang har udtrykt
således: "Kunst er nyheder, der forbliver nye."
Derefter følger der en lang række digtsamlinger, hvor det
digteriske erfaringsrum hele tiden bliver udvidet og billedsproget bliver mere
og mere oplevelsesgivende og betydningsskabende. Således i Rejse for en fremmed
(1999) og især i Balladen om Bianca (2002), der fremtræder som et meget
helstøbt hovedværk. I denne digtsamling, hvor hovedpersonerne er den skønne
Bianca og den unge slagter José, fremtræder tilværelsen som et splintret
troldspejl med et væld af lysende og mørke facetter, men også med en understrøm
af fragmenter af sammenhænge i en verden der står i metamorfosernes tegn.
Du har ret i, som du har udtrykt det, at "digtene rejser
sig som søjler, så vi har noget at støtte os til" for de giver os nyt
udsyn og orientering i en kendt verden.
I digtsamlingen med
den sigende titel Poesibog (2008) bliver
- i en ny optik -livets uforudsigelige foranderlighed et gennemgående
tema. Vi oplever, hvorledes lysende lykkestunder forsvinder pludseligt og mørket
igen tager
magten. Eller som du
selv har udtrykt det:
"Nu blomstrer lyngen og solen
dukker frem bag skyen
græsset læner sig op ad jorden
myggene sværmer i flok
indtagende og gentagende
men livet er altid pludseligt
forandrende, forvirrende
hver gang du elsker det hele
får du en blodtud:
det du troede var dit er nu væk
solen går ned i en sæk."
I Alting Blinker (2009), formår du - især inspireret af dit liv i New York - at skabe sanselige lyriske
reflektioner over de forskellige aspekter af forholdet mellem det hjemlige og
det fremmede. Disse refleksioner er udmøntet på en sådan måde, at der hele
tiden fremkommer brudflader mellem det personlige og det almengyldige og mellem
den lille og den store fortælling. Refleksionerne er ofte iklædt humorens
dragt, således i følgende strofe :
"Hvis du kommer til Danmark
kan du klæde dig ud som
wienerbrød
så kan du bo
i bagerens vindue
indtil du bliver spist
eller smidt ud
så ligger du ingen
til last."
Heller ikke den dramatiske genre har du forsømt. Du skrev radiospillet
Tjenende ånder med de mange skift mellem det eventyrlige og det hverdagslige (1998).
Disse temaer optræder igen i nye og endnu mere fantastiske skikkelser i Siska
(2000), som er et skuespil, der var bestemt for Café Teatret.
Novellegenren har en særlig central plads i dit forfatterskab.
I novellerne fra bl.a. Vandmærket (1993), Tilgang (1995) og
Bavian (2006) kan man følge, hvorledes de både intense og skarptskårne scener
bliver mere og mere varierede og afdækker nye dybder både i den indre og i den ydre
virkelighed.
Gennem et
billedsprog, der sprænger hverdagsrealismens rammer, afdækker du de mange
modsætninger, de ofte uforståelige irgange og lag i vort sind. Sådanne åbninger
fremtræder i novellen Lille Fedtøre fra novellesamlingen Vandmærket (1993) og
er fortolket på følgende måde:
"Hun dansede som en slange. Og da kvinden begyndte at
hyle, kunne han ikke længere se skrinet. Hun hylede som en hyæne. Da hun satte
tænderne i ham, for at fortære ham med løvens mund, forsvandt mindet om skrinet
og dets indhold, og da hun til allersidst satte sig bag hans øjenlåg i
skikkelse af en grib, blev de bløde, violette skygger hårde og hvide."
Et strejf af poetisk lykke dukker også op i den grå
virkelighed. Således i Bøn til et stykke af himlen fra novellesamlingen Tilgang (1995)
"- jeg var ung på den måde, at jeg fandt på at sige at
dine øjne lignede to stykker af himlen."
Den måde, som du sprænger virkelighedsillusionen på, svarer på
mange måder til den, som Francis Bacon foretager i maleriet og som han har beskrevet
på følgende måde:"
"Jeg illustrerer ikke virkeligheden. Men skaber
billeder som er virkelighedens koncentrat og sanseindtrykkenes
stenografi."
I 2017 publicerer du din første store roman Sten, saks og Papir.
Den er både helstøbt og perspektivrig. På en måde fremtræder den som en nutidig
parallel til Honoré Balzacs dybdegående skildringer både af kælderdybet i den
ydre og indre verden og af personernes opstigning og forfald. Og som Balzac
evner du at inddrage læserne i det ofte voldsomme drama, som personerne
deltager i. De lever deres eget omskiftelige liv i den kunstneriske illusion og
repræsenterer ikke ideologiske eller
andre abstrakte holdninger. De fremtræder som levende mennesker, der afdækker
ny indsigt i den ofte kaotiske og uigennemskuelige verden, vi lever i. Du har
evnet at skildre dem med et næsten sitrende nærvær, der også rummer kraftfulde
spændingselementer. Hovedpersonen Stens gradvise undergang, uforløste vrede og
skam er fortolket med en særlig indlevelse og intensitet. Hans kæreste,
Patricia og de andre personer, der bliver delagtige i hans smertefyldte skæbne
fremstår som kontrastfigurer, men også de må hele tiden kæmpe sig igennem
vanskelige konflikter. Du formår at skabe sansebårne, levende miljøskildringer
og replikker. Sine steder er replikkerne præget af et meget saftigt sprog med
eder og forbandelser, når det kan tjene til at tydeliggøre personernes særlige karakter
og levemåde.
Om "den gode maler" udtalte Francis Bacon "at
han/hun er en snegl, der efterlader spor af menneskeligt nærvær." Og netop
denne roman viser, at en sådan snegl er du, Naja.
Også samarbejdet
med andre digtere har du prøvet flere gange -
således f. eks. i Omina (2016) - hvor
du skaber en digterisk flerstemmighed sammen med Mette Moestrup. Digtene fokuserer
på oprørstrangen, især når det gælder kvinder. Det bliver amazonen, der
optræder som metafor for dette sigte.
I bogen Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage (2017)
har du givet en hudløs indgående skildring af den bundløse fortvivlelse, det
ubændige raseri og den udvejsløshed, som din kære Carls død udløste. Vi er vidne til
udfoldelsen af et voldsomt følelsesregister, som endog spejles i de brudte, fragmenterede sætninger.
Men gennem den kunstneriske bearbejdning skabes der lysglimt, der viser veje
til igen at fatte mod, selvom tabet altid vil være nærværende. Denne erkendelse
har du - uden at vide det - allerede skildret - bevægende og enkelt i følgende digt fra
digtsamlingen Poesibog (2008). Netop dette digt bringer det monumentale skjaldekvad
i Egils Saga - Sønnetabet i erindring;
"Har døden taget noget fra dig
så giv det tilbage
giv det tilbage
som du fik af den døde
da den døde var
levende
da den døde var
dit hjerte
giv det tilbage
til en rose,
et kontinent, en
vinterdag,
en dreng, der ser
dig an
fra hættens mørke."
Trods alt har du
oplevet - selv i denne meget vanskelig tid - de strejf af kærlighed, som Leonardo da
Vinci har beskrevet på følgende måde:
"Kærligheden
er som Lyset, der skinner klarere jo dunklere sted, den kan finde. Kærligheden
sejrer over alt."
Du har modtaget
et væld af priser og hædersbevisninger, således bl. a. Kritikerprisen, Nordisk Råds Litteraturpris og Aarestrup-Medajlen. Og
i det store udland er adskillige af dine værker blevet modtaget med
begejstring.
Når man læser dine engagerede, altid uforudsigelige værker,
følger det komplicerede netværk af symboler og skæbneforløb, som afdækker både
de destruktive og de livgivende kræfter, kan man ikke undgå at tænke på, at du
altid modigt og med stor kompromisløshed har fulgt de fordringer i dit
digteriske virke og i dit liv, som du hele tiden har mødt. Du har opfyldt Leonardo da Vincis krav, som han har udtrykt
på følgende måde:
"Livsnerven eller hjerteslaget i al kunst af kvalitet
er at ville ét og hverken lade sig distrahere eller friste af de krav og
lokkende tilbud, som kommer udefra og som ikke kan forenes med de idealer som
kunstneren selv ønsker at realisere."
På baggrund at dit store og lødige digteriske virke er det for
bestyrelsen for Tagea Brandts rejselegat både en ære og en stor fornøjelse af
overrække dig et af dets rejselegater. Hjertelig tillykke.
-Tagea Brandt, født Rovsing
"I 2017 publicerer du din første store roman Sten, saks og Papir." - Det var i 2012.
SvarSlet