onsdag den 10. december 2014

Hvem tæller vreden den fjerde gang - inkl den INDRE vrede?

Jeg ville i en vis kontekst nævne, hvor mange gange der står 'Hun er vred' i Maja Lee Langvads Hun er vred, men jeg ville ikke spørge forfatteren, før jeg havde selv havde talt vrederne op, og det gjorde jeg så, og jeg fik det til

1582

Det skrev jeg til Maja og spurgte, om det kunne have sin rigtighed. Hun skrev tilbage, at hun ikke selv havde talt, men det havde Elisabeth Friis, og hun fik det til

1722 !

Det er en forskel hinsides små marginaler, må man nok sige! Jeg talte endnu én gang, denne gang omhyggeligere, med blyantsnotering for hvert 100. tal og nu fik jeg det til (jeg havde vistnok sprunget det allersidste afsnit over)

1583

Jeg havde så kun talt linjer/afsnit med, der BEGYNDER med 'Hun er vred', men der er jo også den mulighed, at 'Hun er vred' står INDE i et afsnit: jeg korresponderede med Maja igen, og ja, sagde hun, at det mente hun nok, at det gjorde her og dér, men ikke mange gange nok til forklare den massive forskel mellem min og Elisabeths optælling - ikke desto mindre forekommer det pinedød nødvendigt at foretage en sidste og fjerde optælling, der inkluderer de indre vreder, hvilket imidlertid er en hel del besværligere, fordi ikke kun begyndelser, men det hele tekstkorpus skarpt skal gennemskinnes, for ikke at sige læses.

Har vi en frivillig vredeoptæller derude?

2 kommentarer:

  1. Monte LeeLangvad, HundErVredStein, Seoul Rouge?

    SvarSlet
  2. Tekstkorpus indeholder 'hun er vred' i alt 1597 gange.

    72 gange starter en linje / et afsnit med 'HUN ER VRED'

    1508 gange starter en linje / et afsnit med 'Hun er vred'

    Derudover er der 17 tilfælde af INDRE vrede:
    1 gang på side 27
    1 gang på side 52
    2 gange på side 69
    1 gang på side 72
    1 gang på side 74
    1 gang på side 75
    1 gang på side 112
    1 gang på side 145
    2 gange på side 172
    3 gange på side 176
    og 3 gange på side 209.

    Tekstkorpus indeholder desuden 'hun skal være glad' 3 gange.

    SvarSlet