tirsdag den 2. december 2014

Tamaras dystdigte

Tamaras Nyvang Bredevang Andersens 2 digte i Den Store Poesidyst i går aftes på AK24syv (se link nedenfor)

1. (politisk digt inkl. 1 hel, korrekt citeret overskrift fra MetroExpres, skrevet hjemmefra)

-->
Jeg får ondt i maven når vi snakker om politik i midtergangen.
Imens han sover og de andre lytter.
Jeg er ræv og du er blå.
På læberne.
For det var koldt lige før og det bliver koldt lige om lidt.
Du siger at du elsker Danmark.
Jeg siger at hvis DF kommer i regeringen går jeg min vej.
Jeg siger at jeg flytter til et andet land. Højst sandsynligt Sverige siger jeg. 
Du siger at vi ses. Alt er relativt siger du.
Livet og min lever føles forkert når vi smelter sammen til en grynet lilla.
Du råber MetroXpress i midtergangen .
Jeg forestiller mig: et høreværn.
Alting foregår uden for dit hoved.
”Ku Klux Klan vil have sorte medlemmer” læser du.  
Jeg siger at det var tre k’er på stribe.
Du siger at det ikke har noget med kryds og bolle at gøre.
Jeg tør ikke sige at jeg hellere vil læse mit horoskop end at høre politik.
Så jeg stjæler avisen imens du retter på elastikken.
Jeg tjekker hvor mange stjerner jeg har i kærlighed.
Og vitalitet som er et ord jeg googlede.
Og jeg konkluderer at det går nogenlunde.
 
2 (1. strofe af protestsang, der rimer ABAB, om hovednyheden i klokken 15-nyhederne, skrevet på stedet)

Fjern mig fra havet som de kalder øresund.
Fjern tæppet efter mig
Luft det liv som du lufter en hund.
Og saml farven brug op efter dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar