- Alle personer i forfatterskabets selvkarakteristik, her formuleret
af parfumeekspedienten Jane fra Rødby-Puttgarden. At gebærde sig kan
godt være en krævende disciplin:
Jeg kunne godt gå rundt og gebærde mig, men ikke for længe ad gangen.
(Rødby-Puttgarden, 2005) - Her er Janes mor, Henriette, f.eks. til det bal, der resulterer i, at hun bliver mor til Jane:
Alting lugtede af syrener. Henriette strakte benene på bænken og lagde nakken helt tilbage. Hun lukkede øjnene. Da hun åbnede dem, stod Birger Nielsen foran hende og vippede på fødderne. Så blev hun gravid, men hun kunne ikke lide at sige det til ham. Han var heller ikke noget for hende, og desuden rejste han til Kolding kort tid efter.
(Rødby-Puttgarden, 2005) - For hver bog, Helle Helle udgiver, bliver beskrivelserne af de
konkrete gebærder mere præcise og sætningerne mere elegante. Det er
forlegenhed udfoldet som en form for koreografi, lidt ligesom
Chaplinfilm:
Han krummer sig frem mod styret, hver gang han træder pedalerne i bund. Sådan cykler jeg selv, derfor cykler jeg ikke. Han standser og stiger af. Spejder ud over havet. Han ved godt, jeg sidder her. Jeg ser ned på mine hænder i svineskindshandskerne:
(Ned til hundene, 2008)
lørdag den 13. december 2014
Link til Helles Chaplinskhed
I noget, der hedder netudgaven.dk har Lone Nikolajsen skrevet en top 20 over kontaktbesvær hos Helle Helle, med kvikt kommenterede (og klippede) klip fra samtlige bøger; det er en af de mest fornøjelige og præcise (og elegante) Helle-afhandlinger, jeg har læst (inkl. dem jeg selv har skrevet), her et klip af klippene (de rigtige tal 11, 12, 13):
Etiketter:
Charles Chaplin,
Helle Helle,
kontaktbesvær,
Lone Nikolajsen
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar