Min store onsdags-erkendelse på Egmont-Højskolen i onsdag, blev udløst af den simultane ulykkespose-opfiskning af Josefine Klougarts Om mørke og Niels Lyngsøs Fremmed under samme hud, begge mørke/sorte hardbacks uden smudsomslag:
Det lignede et mønster! Så kiggede jeg videre i posen, og opdagede, at Søren Ulrik Thomsens Rystet spejl også var en (udenom spejlet) mørk/sort hardback uden smudsomslag:
og Pia Tafdrups Smagen af stål var godt nok grå og ikke mørk/sort, men stadig en usmudset hardback:
- og mønsteret er vel, at den nøgne (mørke/sorte/grå) hardback skal udstråle smal eksklusivitet med fimset-populistisk også kaldet DANNET appel og samtidig demonstrere/levere udstyrsmæssig value for the money som kompensation for den manglende tykkelse; den smalle bog som et stiligt og solidt livsstilsobjekt - og så er der bare en vis, ikke overraskende lovmæssighed i det forhold, at det er værker, jeg, LB, vurderer som glansfuld kitsch rent kunstnerisk (nylige (kunstneriske (forlagskalkulationen er ca. den samme, tænker jeg) undtagelser (der så heller ikke er mørke/sorte/grå): Eva Tinds Eva + Adolf, Rosenvej (på vej mod erindringskitsch) og Han (som jeg ikke har læst) og Kristina Nya Glaffeys Mor og Busser og Maja Lee Langvads Hun er vred (de 2 sidste + Klougart er Gladiator-udgivelser - her ligner den fimset-populistiske appel en hel forlagsstrategi; og den STORE helsorte undtagelse (undtagen kalkulationen): Mette Moestrups Dø, løgn, dø - Peter Adolphsens År 9 før Loopet er en smal hardback MED smudsomslag (der er selvfølgelig alskens brede/tykke bøger, der er hardbacks med smudsomslag, fra Holst (i posen) til Dy Plambecks Mikael (som jeg ikke har læst)).
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletDenne hardback er også sort bag glitteromslaget: http://www.thesatirist.com/books/life_after_god.html
SvarSletOg bogryggen har en lækker stoflighed med påtrykt guldskrift!
Yahya Hassan: Yahya Hassan. Sortere bog findes vel ikke
SvarSlet