Jeg åbnede nede i møntvasken den generøse bog(objekt)pakke fra forlaget * [Asterisk], indeholdende bl.a. en genial meta-flipbog, hvor siderne viser siderne blive bladret, mens de bliver bladret! (nr. 48 af tidsskriftet *, beskrivelse på hjemmesiden: "”100 sider” er en flipbog af Jesper Carlsen. Bogens indhold er en computer-modelleret re-animation af den gennembladning, som er karakteristisk for flipbogen. Animationen er skabt på en sådan måde, at den forholdsvis nøgternt mimer den bevægelse der udføres, når man flipper igennem bogen. Hver enkelt side er blevet 3D-modelleret og animeret, skilt ad og printet i enkelte sider, for til sidst at blive samlet til et bogobjekt.")
, syv nye "Meddelelser fra C.I.R.K.A. (Center for infrahuman research, kommunikation og analyse)", som jeg vil omtale nærmere, måske endda anmelde, senere og den lille, illustrerede afhandling "Alle opslag bliver fjernet - Reflektioner over den privatproducerede annonce" af Christian Salling og Peter Ole Pedersen (52 sider, 85 kr.), som jeg straks kastede mig over. Indtil for ca. halvanden år siden hang der en opslagstavle i møntvasken med en broget, evigt changerende flora af opslag, som jeg tit og ofte faldt i staver over og savner solidt. Afhandlingen er bygget op som en fornuftig og udtømmende, sirligt formuleret typologi, med talrige eksempler, over på opslagstavler frit hængende, privatproducerede annoncer, et sørgeligt forsømt emne i reklameforskningen (pga. den perifere status og primitive udformning, reklamens lumpenproletariat!?): Den arketypiske annonce, Den ekspressionistiske annonce, Den poetiske annonce, Materiel afvigelse, Den alternative ydelse, Den sakrale annonce, Ny potentialer eller en kultur i annonce. Jeg vil citere afsnittet om Materiel afvigelse (uden at vise eksemplet, beskrivelsen er mere end nok i sig selv):
Under tiden ses også variationer, der i fundamental grad udfordrer genrens ellers rigide materialitetsforståelse. Således finder man i sjældne tilfælde annoncer ned fældet på ukonventionelle emner, som eksempelvis gamle fotografier. I disse tilfælde er det væsentligt, at læseren vender opmærksomheden bort fra billedets semiotiske indhold og i stedet udelukkende fokuserer på tekstens betydning. En sammenblanding af de to vil uafværgeligt føre til vanskeligheder i afkodningsprocessen.
På figur IV viser det sig nemlig at billedmaterialet er uden nogen s som helst relation til det annoncerede. Her ses en kvinde, hvis utraditionelle og dynamiske positur slører hendes identitet for beskueren. Tøjet indikerer et hverdagsagtigt scenarie og synsvinklen fra nederste madras i en køjeseng antyder at situationen muligvis udspiller sig i et sommerhus, en spejderhytte eller anden bebyggelse til fritidsmæssige formål. At den med spirttusch påskrevne tekst angiver tid og sted for et loppemarked er derfor ikke umiddelbart forankret i billedets indhold, men peger snarere på deres materialitet som et objekt, man ville finde blandt de udbudte genstande sådan et sted.
Opslagsmeta!
Jeg vil have min opslagstavle tilbage, møntvaskejer!
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
hej lars, interessant, interessant. har selv skrevet en længere artikel om både Samlingen og Meddelelser (begge asterisk) til det nye, fire kilo tunge nummer af OEI, der udkommer snart. og så er der jo i øvrigt (apropos arkiver af den ene og den anden slags) sat dato på Arena-information-bogen, beg. af december ... med nyproduceret Arena-information af [...endnu hemmelig personage].
SvarSletHerligt! Jeg glæder mig umådeligt til at at blive informeret af Arena om Arena-information!
SvarSletYou have been informed! Nu er det de andres tur.
SvarSlet