mandag den 11. august 2014

Jeg rappede lige Rifbjerg på P3

på grund af denne nyhed:

Litteraturens Store Klaus og rapmusikkens skæve ghettostemme Sivas med iranske rødder deler stor festivalpris.
                        Stoltheden var tydelig hos både "Store Klaus" Rifbjerg og hans unge kollega indenfor skæv sprogbeherskelse rapperen Siivas, da de fredag på Danmarks Smukkeste Festival delte et af de største private danske legater til kulturlivet.
            Polka Verner Legatet uddeles af festivalen for 13. gang og er i år på godt 180.000 kroner.
             - Det er en stor ære for mig. Skanderborg Festival er næsten eksotisk for mig og jo ikke et sted, jeg kommer hver anden dag, sagde Rifbjerg.
           Komitéen bag prise hyldede ham for med ordenen:
             "Store Klaus er vores prismodtager ofte blevet kaldt. Sikkert fordi han i den grad rager op over den gråmelerede danske hverdagsnormalitet. Både som menneske, som debattør, som anmelder, som dramatiker og ikke mindst som forfatter."
            Den anden modtager af legatet, Sivas med iranske rødder og i Brøndby Strand og kendt for sit "ghettodansk", var beæret over at dele prisen med Rifbjerg.
             - Det er en kæmpeære for mig at stå her ved siden af en legende som Rifbjerg, der har haft en karriere i fire årtier og været med til at ændre det danske sprog, som jeg også forsøger at gøre det, sagde Sivas.
            Rifbjerg var godt tilfreds med at give sit livs sproglige stafet videre til yngre generationer som Sives er et eksempel på.
            - Jeg har jo selv oplevet at tale og skrive i et sprog, som nogle rystede på hovedet af, sagde Rifbjerg.

- jeg henviste til, at Rif i 60'erne var kontroversiel pga. både beskidt sprog og uforståelighed- og rappede så efter bedste elendige evne dette modernistiske-tribiniske Bakken-digt fra Portræt, 1963:

professor tribinis rotationshoved
tumlende over træbarakker
gnæk gnik gnak
brag af papbrystdamer
munde udskydende rutschebanevogne
spøgelsesagtig dderkopkaudervælsk
og pølseerotik dampende
kartoffelmos med stegt løg
i lykkeposer dræbte blikænder
tordnende røvsvingere stilladser
skiffle sangere elektrisk døende
bræk og sømænd distrait politi
lumre akvarier mudderkvinder
baller som pudderkvaster
gummitrold med for meget mavesyre
vejninger og fundet for tung
næsen begravet i en afdød miss florens
svedskkræv dumpe slagsmål afbrændt
skur ribben bønner hjertslag
kom indenfor og midt i det hele
pludselig dig pludselig dig meget
smuk

- den centrale dynamik er sprogspillende og -legende nøjagtig som hos Sivas - hvis hektisk hakkende (og af prduktionen hakkede) flow kan være meget svær at forstå (for mig) - her den lige så meget skønne tekst til nummeret "Markering":

Hæld op, hæld op, hæld op

(Bridge)
Reza boozer på noget jackson
Fucking bash og klar på action
For mig og min gruppering, laver kun markering
Vi står stille og tjener peng' - Parallel Parkering (Hæld op)

(Hook)
Jeg har cognac, i min fucking kop
Og jeg boozer som om det er mit job
For vi faded, på noget bangladesh
Og jeg ka ik', slet ik', mærk' mit fucking fjæs

(4x) Hæld op... Yeayaa!

(Vers 1)
Hænger med min flokka, laver kun markering
Fordør, bagdør, dobbel-penetrering
Gratis flasker, Jackson, normal investering
Tænd en fucking ju op spiller - det hel' er gratis
Passer på for vi sniger, kryber udenom deres radar
Ind'fra systemet, Illuminada
Kom, kom la mig rulle dig, ikke ligesom Pharfar
Jeg mener virkelig at rulle dig, (ta') ta' din bitch før vi daffer. (Heh)
Københavana der penge i madrasser
Fuck en bugatti vi vågner i para
Su casa mi casa, jump ind af terasser
Du rister cigara, jeg ruller papir
Røg i kabinen du ved vi leverer
Solbriller holder mine øjne kamoufleret
S!VAS du kender, du ved jeg markér'
Ringer til Reza, hører hvad der sker (Hva sker der)

(Bridge)
Reza boozer på noget jackson
Fucking bash og klar på action
For mig og min gruppering, laver kun markering
Vi står stille og tjener peng' - Parallel Parkering (Hæld op)


(Hook)
Jeg har cognac, i min fucking kop
Og jeg boozer som om det er mit job
For vi faded, på noget bangladesh
Og jeg ka ik', slet ik', mærk' mit fucking fjæs

(4x) Hæld op... Yeayaa!

(Vers 2)
Ny dag, fuglene synger
Laver markering, klubben gynger
Vi puffer lakridser, fucker med strisser
Min fona den bipper, det gizen der tripper
Systemet panikker, der damer der kigger
Københavana safuli vi drigger

(Bridge)
Reza boozer på noget jackson
Fucking bash og klar på action
For mig og min gruppering, laver kun markering
Vi står stille og tjener peng' - Parallel Parkering (Hæld op)


(Hook)
Jeg har cognac, i min fucking kop
Og jeg boozer som om det er mit job
For vi faded, på noget bangladesh
Og jeg ka ik', slet ik', mærk' mit fucking fjæs


(4x) Hæld op... Yeayaa!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar