fredag den 29. august 2014

Et pinligt savn: Også tilykke til Vagn!

Den 25. august blev, ufortalt af samtlige avisers navnesider, den kompromisløse og uforsonlige og i det hele taget vrangvillige - som i kun villig til vrang - musiker og - i en ongoing rasende raptus - digter VAGN E. OLSSON 60 år. På dagen, kun to år efter hans comeback Mysterier 1, en arkivtømning efter 22 års poetisk/boglig tavshed, udkom den ikke uvoluminøse samling Mondo culo, lutter fræsende flosset uhøviskhed, og måske bliver den endda anmeldt i WA, mærkeligere ting er sket, TILLYKKE under alle omstændigheder til jubelbrandskoldningen, her er skrutrygget truttende hele side 27:

En milepæl på blnd vej
Socialforskningsinstitut
Hun græder over, at negermanden har forladt hende, men selvom det er flere timer siden, er der stadig noget tilbage af ham
"Meget pølsemad smager godt, men ikke alt"
Come on'
Jeg læser det lige op.
"Jeg kunne virkelig godt tænke mig at bedøve hende med æter og ha' 1000 måder med hende :) 10.000 mysterious ways w her

Bjerge spiser buksbom                     og sne med is
Dværge ta'r til Spitsberg                  og sparker røv

Dværge spiser afløb, aflad, udløb, topskud, tungt vand, ampuller, plast, ordlyd, dug, koldskål, hot dog, tagskæg, alt over 1,65, babymajs, monolitter, degne, tekopper, traktorer, tilhørsforhold, promiller, toner (mf), ilt, bøf udskåret af (bøffel)tyrelem, Det Bedste, Tampax (R), trotyl (TNT), tandtråd, tvillinger, men kun den ene, enegang, fodvorter, fodnote, brusk, frimærker, fluer på væggen.

"Uh, jeg elsker at være moderne."
Jeg bekender (je accuse går den anden vej)
Dommedag og slutninger (i almindelighed)

 Nogen glider ind over noget
Det burde ikke være tilladt

Endetarmskathar - sis
Et løfte om bedre tider

- Det fyger fra det hinsides.
- Det har du sagt.

Det er en blottelse af glans.
Afglans.

Der er en tundra rundt - til Thule. Vi går på jordens inderside
ophængt i usynlige tråde. Træd varsomt børnlil.

1 kommentar:

  1. (Jeg har nævnt det før. Nu gør jeg det igen)

    Avagngarde!!!

    (som Borum hviskede mig og sikkert andre i øret den aften)

    (under Vagn-koncert i '83)

    (tillykke, Mr. E.)

    SvarSlet