fredag den 24. januar 2014

Glad talleg og ond talvold

(mens vi håber og tror på en anden halvleg i FB-diskussionen af Athena Farrokzhads anmeldelse af Yahya Hassan, sent i aften løb det hele noget af sporet, men nu har jeg prøvet at genstarte den og foreløbig har Mette Moestrup repliceret, sagligt og temperamentsfuldt, sådan som vi kan lide kommentarer, og mon ikke jeg om lidt aftrykker et forkortet mix? - og apropos en del af diskussionen: hvem har nogen sinde haft godt af at læse Preben Major?)

- fra Per Højholts Provinser, 1964

LEG

Her er to.
Nu tar jeg én.*
Så har vi tre.
Nu tar jeg en til.
Fire. Og nok en.
Så har vi fem.
En til, sådan. 6.
En til. Syv. En til.
Otte. Og en til. Ni.
Ni har vi nu.
Nu har vi ni.
Vi tar en til
og NU har vi ti.

* Legen kan leges af enhver som har nogen. Man begynder med to og bliver ved til ti. Holder man ikke oppe ved ti mister legen enhver finesse.

- fra Preben Major Sørensens Mishandler, 1988:

SIC FUGIT

Nu indhenter tallene mig. Dér kommer det store 10-tal. Det har en modbydelig høj skingrende stemme. 9-tallet er heller ikke alt for venligt. Det her stammer. 7-tallet hyler og hugger sin krog i mine haser. 3-tallet bider. 1-tallet stikker. 5-tallet er en skidt knægt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar