tirsdag den 20. marts 2012

Stik ham Iben 1000-vis af moneter - i en sportskage

Litteraten Iben Holk, der i sin tid redigerede alle de fantastiske, værk-for-værk-portrætbøger om Seeberg, Inger C, Højholt (et afholdt og gennemslidt bind i min reol), Gustava, Nordbrandt m.fl. mangler, meddeler han i dag i en mail, en masse 1000 kroner til at udgive sin comeback-portrætbog om Jørgen Leth, hvor alle mulige kloge hoveder og jeg skriver om samtlige Leths bøger (jeg om Sportsdigte), og kan nogen da tage at give ham de penge, besværger jeg, hvad med et cykelfirma, Kildemoes!?

Og så kom jeg i går i en anmeldelse i tanke om DIGTEREN Iben Holk, der udgav tre aggressivt lækkert æsteticistiske digtbøger i begyndelsen af 70'erne, Skin, Skum, Ruter, her er kampdigtet (mod al gråmeleret, Mao-uniformeret 70'erhed) "La Glace" fra Skum, 1974:

På det lille Konditori anbragte vi os
Bag et af de små Marmorborde og bestilte Kaffe
Vi var et stykke Tid noget uenige om
Hvilken Kage vi ville spise til!

Om det skulle være en Appelsinkage med
Karamelerede Appelsinstykker eller en Hindbærtærte
Med friske Hindbær, Naturgelé og Flødeskum?
Gud! hvor var det svært at bestemme sig . . .

Jeg lukkede derfor Øjnene og fandt på den Måde
Frem til en Georginekage og blev glad
Da jeg opdagede at den bestod af Makronbund
Og Syltetøj og Creme.

Min Ledsagerske følte Lyst til at prøve med en
Sportskage men foretrak alligevel en Valnøddekage
Med Mokkaglasur og Flødeskum med hakkede Valnødder!
Serveringsjomfruen serverede . . .

Og vi skiftedes til at spise af Hinandens Kage
Og inden vi forlod Konditoriet bestilte vi endnu
To Kopper Kaffe for ikke at skulle sidde
Med tomt Service og ryge Cigaretter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar