HVAD BLOGDAHL ER
Blogdahl er digter og WA-kritiker og Hvedekornsredaktør Lars Bukdahls blog – et
føljeton-fortløbende, kunstnerisk og kritisk, polyfont collage-værk, der
praktiserer og præsenterer, karakteriserer og bedømmer, diskuterer og
debatterer, satiriserer og celebrerer primært litteratur (men også film, tv, teater,
billedkunst, musik) gennem LB’s personlige sygekassebriller og pianistfingre.
BLOGDAHL OG CITATER
Som værk-indrammet, kritisk og kunstnerisk collage-føljeton
benytter Blogdahl sig af en udvidet, kunstnerisk ytringsfrihed. Citater af
tekster og billeder sættes i kontekst af såvel omgivende tekst og citatets
placering i en citat-komposition (= collage) som bloggens og den enkelte posts indramning.
Når det er sagt, skeler citeringen på Blogdahl hårdt til et relevans-kriterium
i forhold til bloggens virkefelt og den enkelte posts ærinde. Blogdahl følger
efter bedste evne reglerne for god citatskik (Citatet må ikke være længere, end
formålet tilsiger. Ophavsmanden skal krediteres ved angivelse af navn. Kilden
skal angives. Citatet skal være korrekt).
ANG. BLOGDAHLS TANKEPAUSE
Blogdahl har holdt 2 måneders tænkepause! Det, der skulle
tænkes over – og læses og tales med indsigtsfulde mennesker om - var akkurat omgangen
med andres tekster og billeder i blogposter. Anledningen var en Facebook-opdatering
(der er fjernet på hendes egen profil, men stadig kan læses på min) af
Berlingskes debat- og kulturredaktør Anne Sophia Hermansen, der udtrykte
forargelse over en dengang månedgammel blogpost - der som led i den polemiske
diskussion af Berlingskes nye anmelderhyrings-politik præsenterede en ny
kulturanmelder, Majbriit Maria Nielsen, ved at gengive en Facebook-opdatering,
inkl. selfie, om hendes hyring, hendes egne cv’er fra henholdsvis Facebook og
hendes blog og et uddrag fra en Berlingske-blogpost; bloguddraget knyttede jeg
en kort kritisk kommentar til – og ikke mindst kommentarfeltet under
opdateringen, hvor der var en del anklagende/truende snak om blogpostens
tyvagtighed, blandt andet fra MMN selv (som jeg dog ikke siden har hørt fra,
hverken offentligt eller privat – eller juridisk; hun har desuden endnu ikke
skrevet sin første anmeldelse). Jeg skrev selv følgende kommentar i tråden:
”Hej-hej - fra en anden tidszone. Og tak for opmærksomheden til min månedgamle blogpost, som forekommer mig rigeligt voldsom. Posten var/er et led i min polemiske diskussion af den nye anmelder-politik på Berlingske. Majbrit Maria Nielsen er omsider et konkret eksempel på en Berlingske-debattør, der er blevet bedt om at være kulturanmelder. Jeg lavede en lille collage af hendes FB-proklamation af det nye job, hendes CV-præsentationer på FB og Berlingske og et generøst citat fra et debatindlæg, som jeg knyttede tre linjers kritisk kommentar til. Pointen fra min side var ikke latterliggørelse, men en meget ren undren: Hvad kvalificerer denne person til at anmelde teater/film/litteratur/billedkunst i Berlingske? Engagement, viden, sprogligt talent? Jeg er ked af, hvis MMN føler sig krænket på sin person og sin ophavsret af mit citat af FB-tekst og billede, begge dele er nu fjernet. KH”
”Hej-hej - fra en anden tidszone. Og tak for opmærksomheden til min månedgamle blogpost, som forekommer mig rigeligt voldsom. Posten var/er et led i min polemiske diskussion af den nye anmelder-politik på Berlingske. Majbrit Maria Nielsen er omsider et konkret eksempel på en Berlingske-debattør, der er blevet bedt om at være kulturanmelder. Jeg lavede en lille collage af hendes FB-proklamation af det nye job, hendes CV-præsentationer på FB og Berlingske og et generøst citat fra et debatindlæg, som jeg knyttede tre linjers kritisk kommentar til. Pointen fra min side var ikke latterliggørelse, men en meget ren undren: Hvad kvalificerer denne person til at anmelde teater/film/litteratur/billedkunst i Berlingske? Engagement, viden, sprogligt talent? Jeg er ked af, hvis MMN føler sig krænket på sin person og sin ophavsret af mit citat af FB-tekst og billede, begge dele er nu fjernet. KH”
Kort tid efter gjorde jeg bloggen privat, fordi jeg
simpelthen var blevet forskrækket og, tænkte jeg, måske med rette, fordi jeg
ikke tidligere med nogen grundighed havde tænkt over bloggens citat-politik. Da
et par uger var henrundet, skrev jeg denne opdatering på FB:
”Kære
Blogdahl-læsere. Tak fordi I savner bloggen! Den skal nok komme tilbage, og
sorry for ikke at have forklaret offentligt, hvorfor den ikke lader sig læse
lige nu. Som jeg har skrevet til dem, der har henvendt sig privat, blev jeg -
efter en aggressiv Facebooktråd om en månedgammel blogpost, der præsenterede en
ny Berlingske-anmelder ved at lade hende præsentere sig selv - omsider
konstruktivt paranoid omkring, hvordan jeg omgås copyright, andres tekster og
billeder, på min blog og foretrak derfor lige at lade den pausere et øjeblik,
mens jeg taler med kloge mennesker og professorer om, hvad der er fornuftigt og
lovligt at copypaste af alt det, der er oplysende og skønt og sjovt at
copypaste. Ses om lidt på det gamle net! KH”
Nu har jeg talt og tænkt! Og resultatet er, at jeg nok har
været for sjusket med især kreditering af billede-citater, men grundlæggende -
bloggens koncept- og værkmæssige, kunstneriske og kritiske karakter taget i
betragtning - har jeg opført mig rimeligt ordentlig eller ordentligt rimeligt,
hvad tekst-citering angår. Hvis vi ser på blogposten, der udløste tankepausen,
så indgår den som sagt i en serie af poster, der polemiserer imod Berlingskes
nye anmelderhyrings-politik. I posten kommer jeg med et konkret eksempel på en
hyret anmelder, som jeg ikke havde hørt om før, og hvis kvalifikationer jeg helt
reelt har svært ved at få øje på. Jeg går ikke på løs strandhugst i MMN’s
FB-billedarkiv, men nøjes med at citere den åbne opdatering, hvor billede og
tekst eksplicit markerer og fejrer anmelder-hyringen, ligesom de to CV’er jo
lige præcis er cv’er, selvpræsentationer ord til andet. Blog-uddraget (med
tilhørende link) skal dokumentere det manglende skrivetalent og kommenteres
kritisk, men tekstnært. Hvis der er satire i blogposten – og det må der gerne
være, synes jeg – står det, på klassisk grusomhedsudstillende vis, helt for de
umanipulerede tekst- og billede-citaters egen regning; det er ikke chikane at
fremvise, hvad meningsmagere offentligt selv har sagt og knipset, forhåbentlig
finder MMN selv intet latterligt eller ukvalificerende i opdatering, cv’er og
blogpost. I forhold til Blogdahls diskussion af kritik i almindelighed og
Berlingskes nye anmelderhyrings-politik i særdeleshed må blogposten og dens
citatelementer siges at besidde fuld relevans (ligesom den som selvstændig
hybrid-tekst, med overskrift og tekst-kommentar, sagtens retfærdiggør sin
signerede eksistens). Men klart nok, når det er MMN så meget imod, at jeg
gengiver hendes opdatering, så fjerner jeg den da bare igen, det skal (i dette
tilfælde) ikke komme an på det.
Morale: Jeg må ikke sjuske med at citere, jeg skal holde
mig vagtsom og bevidst og samvittighedsfuld, når jeg benytter mig af andres ord
og billeder. Men så længe citeringen er relevant og – med det dyreste ord
heromkring – nødvendig, skal jeg ikke lade være med at citere, så det vil jeg
ikke lade være med.
OG LAD SÅ KOMME I GANG MED AT HAVE GANG I DEN – ENDNU EN GANG!
(foto: dig)
Velkommen tilbage. Andedammen har været så stille.
SvarSlet