søndag den 15. oktober 2017

Din telefonbeskedspoesi-sangtekstscoda

-->
Meget cool og stolthedsfremkaldende har du, Cecilie, bidraget til Nikolaj Nørlunds nye, fine, fine plade med Copenhagen Phil, Skamskudte fugle, med en poetisk telefonbesked oplæst af skuespiller Danica Curcic som coda til den stærke, kærlighedsmanende sang ”Forrest i skibet”. Det er et meget smukt og slående faktum, at Nørlund både er en af DK’s talentfuldeste og originaleste sangtekstskrivere og en af de allerflittigste til at samarbejde med gode digtere, fra HC Andersen over Michael Strunge og Naja Marie Aidt til Bjørn Rasmussen, Køb pladen eller stream straks, her er den samlede, skønne tekstlighed

"Forrest i skibet

Jeg ser din silhuet skråt bagfra
Da du rejser dig og bevæger dig
Møjsommeligt frem til en position
Forrest i skibet
Og jeg elsker dig, jeg elsker dig

Jeg ser din silhuet skråt bagfra
Da du rejser dig og ser at du venter dig
Inden alt, alt, alt for længe
Og jeg elsker dig, jeg elsker dig

Og det samme gælder for
De tusindvis og atter tusindvis
Af afbrudte øjeblikke og afstumpede sekvenser
Forladte sekunder og fortabte mennesker

Vi fortærer hinanden
Vi efterlader hinanden
Vi forelsker hinanden
Vi forkæler hinanden
Vi husker hinanden
Vi husker

Jeg ser din silhuet skår bagfra
Jeg kender dig på håret og på faconen
Som du står der og spejler dig yderst på perronen
Og jeg elsker dig, jeg elsker dig

Jeg ser på dit ansigt, da du vender dig
At du ikke kan kende mig, at du aldrig har set mig før
Og at du ikke har nogen chance for at forstå mig nu
Men jeg elsker dig, jeg elsker dig

Og det samme gælder for
De tusindvis og atter tusindvis
Af afbrudte øjeblikke og afstumpede sekvenser
Forladte sekunder og fortabte mennesker

Vi fortærer hinanden
Vi efterlader hinanden
Vi forelsker hinanden
Vi forkæler hinanden
Vi husker hinanden
Vi husker

Vi afskediger hinanden
Udsmykker hinanden
Udtrykker hinanden
Udløser hinanden
Og vi efterlader hinanden
Forsagte, fortænkte, forbløffede
Forelskede, forelskede
Forsinkede

Hey du, der er ikke andet jeg kan gøre, end at se efter om dit ansigt findes til mig, et andet sted, måske, hvis jeg stirrer på månen, tilstrækkeligt længe, måske vil dine træk så tone frem i månens lys, og du elsker mig, derfra, fra månen, kan du elske mig, med det lys, så vil jeg bade mig i måneskær, ligge på græsset, afklædt, og knuge mine hænder sammen, hårdt, bide mig i læben og tænke på dig, altid tænke på dig, drømme om dig, altid, altid græde over dig, vi skal aldrig hvile os ind i andres hjerter end hinandens, lov mig det, hvis ikke andet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar