HÅRDT, HASTIGT, UFØLSOMT STJERNE- OG KÄNDIS-KLIP:
2017-1987
Joakim Vilandt, Jonas Eika Rasmussen, Yahya Hassan, Signe Gjessing, Emeli
Bergman, Cecilie Lind, Ida Holmegaard, Hannah
Lutz, Lea Løppenthin, Josefine Graakjær Nielsen,
Martin Bastkjær Christensen, Andreas Pedersen, Caroline Albertine Minor, Pernille Abd-El Dayem, Ursula Scavenius, Bjørn Rasmussen, Daniel Dalgaard, Rasmus Halling Nielsen, Hanne Højgaard Viemose, Josefine Klougart, Morten Chemnitz, Olga Ravn, Olivia
Nordenhof, Stine Pilgaard, Amalie Smith, Rasmus Graff, Sigurd Buch Kristensen, Theis Ørntoft, Christel Wiinblad, Ida Marie Hede, Ina
Munch Christensen, Glenn Christian, Katinka My Jones, Maja Lucas, Shadi Angelina Bazeghi, Christina Hagen, Peder Frederik
Jensen, Peter-Clement Woetmann, Chresten Forsom, Kristina Nya Glaffey, Henrik Kabell,
Sissel
Bjergfjord, Anders Abildgaard Dennis Gade
Kofod, Dy Plambeck, Martin Glaz Serup,
Morten Søkilde, Jens Jacob Toftegaard, Kristian Bang Foss, Lone Hørslev, Mads Eslund, Maja Lee Langvad, Palle Sigsgaard, Eli I. Lund, Henriette E. Møller, Kristian Leth, Lene Asp, Nina Søs Vinther, Anne-Louise Bosmans, Julia Butschkow, Kasper Thomsen, Ina Merete Schmidt, Majse Aymo-Boot, Harald Voetmann, Jesper Wamsler, Marius
Nørup-Nielsen, René Jean Jensen, Thomas Rydahl, Ursula Andkjær Olsen, Anne-Cathrine Riebnitzsky, Mikkel Thykier, Lars Frost, Pejk Malinovski, Tomas
Lagermand Lundme, Kim Blæsbjerg, Kristian Ditlev Jensen, Martin Larsen, Peter Højrup, Lars Skinnebach, Peter Adolphsen, Simon Fruelund, Iben Claces,, Katrine Marie Guldager, Thøger Jensen, Claus Beck-Nielsen, Laila Ingrid Rasmussen, Lone
Munksgaard Nielsen, Tomas Thøfner, Lene Henningsen, Helle Helle, Janus Kodal, Kirsten Hammann, Mads Brenøe,
Morten Søndergaard, Christian Dorph, Christina Hesselholdt, Hans-Erik Larsen,
John Bang Jensen, Merete Pryds Helle, Christian Bundegaard, Christian
Yde Frostholm, Connie Bork, Solvej Balle
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
- fra kommentar af Bergen-kunst-professor Frans Jacobi:
SvarSlet"Den anden store motivation for sådanne sammenlægninger – at det faglige niveau, opnår en synergi og derved nærmer sig den famøse ’højeste internationale kvalitet’ – er også en mærkværdig skrøne. Kunstakademiets Billedkunstskoler er netop et bevis for det modsatte. Op igennem 90erne og helt frem til nu, har en lille, eksklusiv udannelses-institution produceret en perle-række af store navne på den internationale kunstscene. Olafur Eliasson, Superflex, Henrik Olesen, Tal R, Joachim Koester, Ann Lislegaard, Jesper Just, Lilibeth Cuenca Rasmussen, John Kørner, Lea Porsager…fx . At Kulturministeriet slet ikke har syn for denne indlysende succes er sigende for den manglende faglige indsigt, der opereres med i denne reform-plan.
Det er jo netop fordi Billedkunstskolerne har været en ’lille’ institution at de har kunnet målrette undervisningen, spidse den fagligt, og give den enkelte studerende en individuel faglig opmærksomhed, der har senere givet sig udslag i den omfattende internationale opmærksomhed. Det ’ændrede kunst og –kulturforbrug’ som rapporten omtaler, er jo på billedkunst-området netop skabt af fx de nævnte kunstnere, i dialog med et stort voksende publikum, både nationalt og internationalt. Se fx Louisianas udstillings-program, der aldrig har indeholdt så mange yngre, danske kunstnere (uddannet på Billedkunstskolerne), som det gør nu. "