tirsdag den 24. oktober 2017

Gabets protest

(for lalleglad en tekst til at være Bogholderi-note i WA Bøger, men hvordan kan man andet end lalle af glæde ved mødet med Space Poetry-publikationer)

-->
Det evigt formatfluktuerende kunsttidsskrift Pist Protta er omsider udkommet med sit nioghalvfjerdsindstyvende nummer, der komplet umuligt lader HVERT BIDRAG have sit eget format (og sin egen papirtype). Temaet er streg og streger, inklusive gamle tekstilmønstre fra Danmark og Peru og en systematisk udsyret ”praktisk kalender, hvor dage og datoer ikke krydser hinanden” af Gunnar Aagaard Andersen fra 1969.
  I samme postombæring udsender forlaget Space Poetry to fredsommeligere udseende publikationer:
  1. Redaktør Jesper Fabricius’ første rene tekstbog, digtsamlingen Æternarkose, der collage-sammenklipper de forskelligste tekster og tekstarter (med hver deres typografi), fra lummer porno til abstrakt kunstteori, der så pludselig bliver abstrakt porno og lummer kunstteori:
  ”søger dobbelthed i alt/ kærtegn på balderne/ Derefter/ endeløse forhandlinger”
  2. Redaktør Jesper Rasmussens skriggule pamflet Fremtidigt Manifest for Kedelig Kunst, der underfundigt, men også helt ærligt, plæderer for kedsommeligheden som strategi:
  ”Den eneste sande form for oprør i nutidens kunst er derfor at være kedelig! Kunsten kan påberåbe sig en sand radikal position ved at insistere på kedelig kunst! Den eneste sikre måde, hvorpå kunsten kan undgå at underlægge sig massemediernes tyranni og omklamring og holde sig immun overfor samme mediers udvanding og forsimpling, er ved at være kedelig.”
  Hvis bare ikke det blad, han og den anden Jesper redigerer, var så forbandet underholdende …

 PP79_001web 

PP79_05web

- Aagaard Anderen-kalenderen

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar