-->
Det evigt formatfluktuerende kunsttidsskrift Pist Protta er
omsider udkommet med sit nioghalvfjerdsindstyvende nummer, der komplet umuligt
lader HVERT BIDRAG have sit eget format (og sin egen papirtype). Temaet er
streg og streger, inklusive gamle tekstilmønstre fra Danmark og Peru og en systematisk
udsyret ”praktisk kalender, hvor dage og datoer ikke krydser hinanden” af
Gunnar Aagaard Andersen fra 1969.
I samme postombæring
udsender forlaget Space Poetry to fredsommeligere udseende publikationer:
1. Redaktør Jesper
Fabricius’ første rene tekstbog, digtsamlingen Æternarkose, der collage-sammenklipper de forskelligste tekster og
tekstarter (med hver deres typografi), fra lummer porno til abstrakt kunstteori,
der så pludselig bliver abstrakt porno og lummer kunstteori:
”søger dobbelthed i
alt/ kærtegn på balderne/ Derefter/ endeløse forhandlinger”
2. Redaktør Jesper
Rasmussens skriggule pamflet Fremtidigt
Manifest for Kedelig Kunst, der underfundigt, men også helt ærligt, plæderer
for kedsommeligheden som strategi:
”Den eneste sande
form for oprør i nutidens kunst er derfor at være kedelig! Kunsten kan påberåbe
sig en sand radikal position ved at insistere på kedelig kunst! Den eneste
sikre måde, hvorpå kunsten kan undgå at underlægge sig massemediernes tyranni
og omklamring og holde sig immun overfor samme mediers udvanding og
forsimpling, er ved at være kedelig.”
Hvis bare ikke det
blad, han og den anden Jesper redigerer, var så forbandet underholdende …
- Aagaard Anderen-kalenderen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar