søndag den 9. april 2017

Lovende vrissenhed

Når anmelderne, som citeret nedenfor, taler patroniserende trash om Jokum Rohdes tekst til stykket Dukkelise på Det Kgl. Teater glæder jeg mig bare endnu meget mere til at være publikum, for jeg ELSKER hans "genrelege" (og den anden dag i Cinemateket indledte han fremragende visningen af Lost Highway - den talk skal straks læseliggøres, kræver jeg, og hvorfor søren bliver Jokum ikke prist som den store kunst-essayist (at skrive om kunst som en kunst), han er, i samme klasse som Thomsen, Frank, Thykier som bedst - pointe: i modsætning til sprog- og traumebekæmpende Burroughs (og Scientology) vil Lynch tvinge nye, friske traumer ind i øjnene (og ørerne) på os, og forresten handler Twin Peaks om kokainmisbrug og Lost Higway om hardcore pornomisbrug):

"Det prisværdige og sjovt bearbejdede alderstema er tekstens papirtynde dramaturgiske alibi, men det må kæmpe hårdt om pladsen med de mange genregimmicks, der kælent kalder på den latter, søstrene også desperat higer efter.De to damer mestrer genrekoderne til perfektion, men formår via Kragerups distinkte iscenesættelse også at åbne for de nænsomme øjeblikke af kærlighed, der kunne forløse dem, men næppe gør, før trangen til opmærksomhed atter sætter teaterhjulet i gang. »Dukkelise« er absolut en ganske underholdende forestilling, men som Rohdes tidligere revitaliseringer af ældre genrer, for eksempel burlesken i »Hvem myrdede Regitze Rio?« og sovekammerfarcen i »Har-Har-Har De set min kone?« er det en ret let lille sag, der tekstligt ikke hæver sig over en tynd kop postmodernistisk genreleg, der er glemt i det sekund, man forlader teatret." (Berlingske)

"DET HELE FREMSTÅR som en løssluppen parafrase over psykogyseren ' Whatever Happened to Baby Jane' fra 1961 med Bette Davis som den gamle sindssyge barneskuespillertyran og Joan Crawford som hendes hævngerrigt rivaliserende og nu hjælpeløse skuespillersøster i det øde hollywoodhus. Men Rohde laver sit eget ' retroteater i teatret' ud af det med hårdt optrukne figurer i sort-syret spil med camp og melodramabæven tilsat altmodisch knirkende vuggevise, ' Sov Dukkelise', og frejdig reklamesang for chokoladeis. Der er en grotesk humor over det, ikke mindst i kraft af at Rohdes detaljemættede ' fyldte' univers kommer op imod instruktøren Elisa Kragerups anderledes rensede, koncentrerede greb. Det giver en spændingsladet dynamik, men det kan ikke skjule, at Rohdes stykke ikke har så meget på hjerte andet end at dyrke sit eget noir-univers - samt levere et ordentligt skud teatersatire over to skuespillerinders bandsatte kamp om at udmanøvrere hinanden og vinde publikums kærlighed, om det så bliver en dyst på perfide anmeldercitater! Søstrenes jalousiopgør når ikke for alvor ned i deres indbyrdes afhængighed i sulten efter kærlighed, og selve gyserdramaet har svært ved samle sig og blive lige så skarpt som den spidse saks, der til slut hugger til." (Politiken)

Umiddelbart minder "Dukkelise" om Jean Genets klassiker "Stuepigerne". To kvinder fanget i et maskeog identitetsspil med fatale konsekvenser. Men i "Stuepigerne" falder maskerne til sidst med dødbringende resultat. Hos Jokum Rohde er det mere beskedent. Rollespillene er sjove, den indlagte uhyggepianist ligeså, mens de knirkende gammeldags ord og legen med et dystert-forfaldent gyser-København vækker fornøjelig genkendelse hos den del af publikum, der kender Rohdes efterhånden mange gotiske komedier. Men mere er der så heller ikke rigtig på spil. Når det virkelig skal gøre ondt, når livsløgnene skal flænses og sandheden pible frem, bliver det bare ferm teaterleg, trods instruktøren Elisa Kragerups glimrende og videredigtende greb om teksten, og Kirsten Olesens og Tina Gylling Mortensens sublime sans for grotesk komik. Her er virkelig to skuespillere, der giver sig med fynd og klem. Vi er underholdt af disse to stakkels livsfrygtende og virkelighedsangste søstre, men det sidste sug, det, der løfter op og forløser, det gemmer teksten ikke på og dermed heller ikke opsætningen." (Jyllands-Posten)

JA! JA JA! JA! JA! JA! Genreleg! Revitalisering! Noir-univers! Teatersatire! Gotisk komedie! Teaterleg!

Billedresultat for dukkelise det kongelige teater

Ingen kommentarer:

Send en kommentar