lørdag den 15. april 2017

Generalmajoren går fortsat grassat - Preben M. Sørensen 80 (stor påske)!

TILLYKKE til en mand, litteraturen er gået til ekstraordinære yderligheder med at tirre og hidse til furiøse resultater, Preben Major Sørensen, med de 80. De sidste 10 år har Majoren være så heldig, at hans mest entusiastiske fans - og han har sjældent flammende tilhængere - laver deres egne forlag, ikke kun for at udgive ham, men også derfor. Først var der Anblik, med blandt andre Anders Abildgaard og Harald Voetmann ombord, og nu er der Escho med Anders Jørgen Mogensen som kaptajn, der i dagens anledning har genudgivet det lille, sirligt strømmende kortprosabind og tærskelværk I vinden begynder samtalerne fra 1973. Her er fra den bog en forrygende cirkulær tekst, som sekundkort (skrev først skudkort) endda strejfer højtiden:

"mågerne er sat fast til stjernerne der er sat vind ud mellem mågerne mågerne forsvinder ud i stjernerne der er sat bundgarnspæle ud i natten brodsøer vælter ind over markerne vinden skriger i mit hoved der er sat fast på bundgarnspæle der er stukket synåle ind i mine ører det hviner langt ind i hjernen stor påske og masser af blæksprutter min onkel kan ikke høre min tante er gammel og vanvittig jeg bor på en ø ude i gifthavet ingen kender mig bortset fra dem der er vanvittige og gør mig mere vanvittig end jeg er jeg kan dårligt se og efterhånden ikke mere høre der er aske omkring mig og to gram salt og fem pund melis og en gammel handske seks undermålere og syv bundgarnspæle en akse et blomsterhoved måger i drift fem venner en kvinde der syer har haft syv mænd ikke flere de taler i tunger hun sidder og broderer hun siger hun er Tornerose jeg tror hende ikke"
Billedresultat for preben major sørensen

1 kommentar:

  1. Profetisk linje om denne Trump-æra:

    "der tændes fra tid til anden et svagt lys i rummet af minimale hænder"

    (hvor jeg så knytter minimale hænder til rummet og ikke til lystændingen ...)

    SvarSlet