mandag den 13. juni 2016

Ikke længere syv-otteårige Ursula gå til stadighed fornemt og sammenbidt fremad - hvor går hun hen i dag?

- fra hendes Maja-larm-klumme i lørdags:

"7. Jeg går ad Peder Lykkes Vej til skole, jeg er syv-otte år, jeg bider tænderne hårdt sammen, meget hårdt, jeg løfter hagen, jeg har en forestilling om, at det får mig til at se fornem ud, hvad jeg forstår ved fornem, det jeg forstår: Kampklar, som en ridder på vej i kamp, en konge/ dronning på vej i kamp. Solen skinner. Måden hvorpå disciplineringen sidder i min krop og udtrykker sig igennem den. Måden hvorpå friheden sidder i min krop og udtrykker sig igennem den. Min rustning/ trods glitrer.

8. Barnets eventyr rummer en alvor, som den voksnes realitetssans kun er en svag afglans af. At eventyret er virkeligere (= alvorligere) end realiteterne. At realiteterne er en skyggedans i forhold til den oprindelige (til situationen passende) alvor. Det realistiske som en langsom nedbrydning af alt hvad der er væsentligt. Det realistiske som en langsom nedbrydning af alt hvad der er.

9. Jeg går, jeg kan huske fornemmelsen i kæben. Jeg kan huske, hvor overrasket jeg blev, da jeg så, det sammenbidte snarere gjorde mig pluskæbet."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar