onsdag den 5. november 2014

En tråd om et beat på en film

Hallo, Leth- og soulfans - måske særligt Klaus Lynggaard og Lars Movin (og Jørgen Leth!), ved vi PRÆCIS hvilke(t) James Brown(?)-numre der lyder mens Torben Ulrich smasher løs i mørket i Leths Motion Picture? - smart nok er der ikke lyd på YouTube-linket, ikke hos mig i hvert fald!


  • Lars Bukdahl Vi kan også spørge Torben Ulrich jo!

  • Lars Movin Det er et emne, der har optaget Leth-forskerne - eller i hvert fald undertegnede - gennem længere tid. Allerede i min bog "Udspil – samtaler med Torben Ulrich" (2004) afkræftede Ulrich, at der skulle være tale om James Brown, men senere korrigerede han imidlertid sig selv – og derfor indføjede jeg en note, da jeg genbrugte interviewet i min bog om Jørgen Leths film, "Alt er i billedet" (2013). Noten følger her: "I dette interview, der fandt sted i marts 2003, mente Torben Ulrich at huske, at der var tale om den amerikanske vestkystgruppe War. Dette kunne imidlertid ikke passe, idet War kun lige akkurat var blevet dannet i 1969 og endnu ikke havde indspillet på tidspunktet for optagelserne til Motion Picture. Og ved en senere lejlighed, i forbindelse med min bog Udspil – samtaler med Torben Ulrich (2004), korrigerede han det til, at de to soulnumre i filmen skyldes gruppen Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band. Dette virker sandsynligt, selv om det ikke er lykkedes at identificere de specifikke optagelser. På et af musikstykkerne i filmen gentages vendingen “In the jungle, babe”, hvilket netop er titlen på et album med Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band udsendt i 1969 – men stykket findes ikke på den pågældende plade." (Der er tale om note 141 på side 502).

    Lars Movin Skulle nogen derude være i stand til at identificere, hvilke(t) track(s) med Charles Wright & the Watts 103rd Street Rhythm Band, der er tale om, vil jeg være meget interesseret i at få det at vide – tak!
  • Lars Movin P.S.: Jørgen Leth og alle, der i øvrigt var involveret i Motion Picture, er naturligvis blevet spurgt.

  • Lars Movin P.S.: Hvis det har nogen interesse, er tre kapitler i "Alt er i billedet" helliget "Motion Picture" – belyst gennem henholdsvis Ole John, Jørgen Leth og Torben Ulrich.

  • Lars Bukdahl 10000 tak, Lars. Jeg har skammeligt nok ikke din bog, den forsøger jeg at få fat på - og mine Ulrich-bøger ligger uforståeligt nok i en flyttekasse. Vi ses, i morgen, Jørgen, til lukket lærermøde!

  • Lars Bukdahl Nu har jeg hørt Charles Wright hele dagen, og det lange første, centrale musikstykke lyder jo umiskendeligt som James Browns "Papa's Got A Brand New Bag", bare ikke Wrights udgave fra pladen Together, 1968 (hvor der også er vokal langt det meste af tiden - jeg er ikke gået i gang med at lytte de sikkert talløse Brown-udgaver igennem ...), men lyder det ikke faktisk også som om det er en LIVE-udgave, også klippet med jungle-udråbet (der jo ikke nødvendigvis er den samme sang. vel?); jeg kan ikke få øje på, at der findes
    LIVE-plader med Wright & co. fra den tid, måske er der tale om en bootleg - mysteriet består ! 
  • Jørgen Leth jeg tror stadig det er James Brown. Godt nok var vi mere løse i det den gang, på godt og ondt måske. Men med credits? det ville undre mig. Altså: jeg siger James Brown. Indtil bevis på at det er usandt. Jeg var vild med James Brown dengang, og er det stadig.

  • Lars Bukdahl Det gentager jeg om lidt, Jørgen! SES!

  • Brian Ravnholt Jepsen Jeg søgte med lys og lygte efter en Motion Picture part 1 igår så jeg kunne høre stykket men det har endnu ikke lykkedes mig - har du eller andre et link til den første del?

  • Lars Bukdahl Ikke andre end den lydløse deroppe, men filmen er jo med på den anden boks, Sportsfilmene, i Leth-bokssættet, der ikke er udsolgt og som ALLE bør eje komplet naturligvis

  • Brian Ravnholt Jepsen Som jeg også gør faktisk nu du nævner det. Obligatorisk. Jeg går i sving.
    - 2 yderligere links:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar