fredag den 15. februar 2013

Fuck nu dette Forfatterskolerektormoratorium!

Ikke fordi jeg ikke håber og tror, at jeg stadig kan anmelde Hans Otto Jørgensen, men intet er helligt åbenbart!: Efter Pablo Lambías' sonetsamling Hundstein undveg mig, er nu Niels Franks ROMAN Nellies bog udleveret til anden side, og det syntes jeg selvfølgelig straks var skandaløst, men efter jeg nolede et eksemplar inde på avisen i eftermiddag og begyndte at læse og ikke kunne holde og var lige ved at køre for langt med Metroen, synes jeg, det er KATASTROFALT, for den bog er altså for VILD: En ung pige Nellie fortæller med den mest anarkistiske, barokke ortografi over 280 (som en notesbog opsatte og nummererede) sider; jeg har stoppet min læsning igen, det tog alt for meget kraft fra mine andre gøremål (fx at blogge jo!) at blive i romanen forunderlige sprogbuskads (som ikke ligner noget andet Frank har signeret, overHOVEDET (også bare i excentricitetens bindstærke KONSEKVENS)), men jeg bliver nødt til at vende tilbage lige om lige om lidt, jeg fornemmer, at bogen er lige så vildt betydelig som den virker betydeligt vild, og jeg slår simpelthen bare tilfældigt op og citerer løs:

den Roman's Filem begyndt så med at det lyst Lys lissom i Dags Lys eller Lys og man , eller NOGNE ka seer byen med Motovejnen neddenunder . Så blir det så minder , og minder det Lys og efter to måsge da to og en halv ( 2 ; 50 ) Timer går det Lys så til slut sist ud saat det blir mørk ovre byen iggen , og i Vinudeskarmern . Så seer , Jeg , så Lyset blir tændte i de storer Bygingern i DownTown i nogne riktiglang Traad hen ovre de Bygningern røde&gulle lisom på Motovejen . Ligsom når at , Jeg . ellers seer dét . Det blev noegt mørk i Roman's Filem lisom det mørk lige nu&her ude for mit , eller mine Vindur dét er dét samme . Det mørk i mine Vinduts karmer og det mørk i Roman's Vinduets Karmer . Roman har nåek ståed her i mit Taarn éengang før det Taarn her var mit Taarn , og fotografert eller optagt filmet , Jeg ka jo da ikke siig hvor når at han har det men dét lignet præsist dét som , Jeg , så seer nu Selv når at , Jeg , lige nu&her Selv ståer og kikker ud , på DownTown i giennem Vinduern her i mit Taarn

Yous see what i mean - 'bout this Wild Thing ! ?

1 kommentar:

  1. Forekommer mig at være en nærmest folkelig Frank denne gang; det smager af bestseller!

    SvarSlet