tirsdag den 8. november 2011

Fyn er føntørret

De fynske efterskolelærere kunne i går vælge mellem 7 workshops:

1 Kontaktlæreren som løftestang

2. Praksiserfaringer med Cooperativ Learning i matematik

3. Møde med de unge

4. Kurve af genbrugspapir

5. Mit foredrag

6. Mindfulness for undervisere

7. Sociale medier og burgen af dem i undervisningen

- skal vi sige det sådan, at der ikke var flest til mit foredrag (men heller ikke til kurvefletningen), her er min manipulativt pædagogiske manchet, som jeg afleverede for sent til at den kunne inkluderes i folderen:

GOOGLE ER DEN NYE SOCIALREALISME

Den mest appellerende, engagerende og engagerede, og også bare SJOVE, nye litteratur er sgu da ikke noveller og ungdomsromaner, men såkaldt "eksperimenterende litteratur" af såkaldte "Forfatterskoleforfattere, der kritisk udstiller og klipper og klistrer i den manipulerede mængde af tekst, ikke mindst på nettet, der omgiver os allesammen og ikke mindst de unge, sådan nogle værker som Maja Lee Langvads Find Holder Danske, Mette Moestrups kingsize, Christian Yde Frostholms Ofte stillede spørgsmål og Pejk Malinovskis Den store danske drømmebog, der alle forlængst brude have afløst Den kroniske uskyld, Det forsømte forår og co. som pensum. For slet ikke at tale om den allerseneste tendens: Vildt vrængende og aggressive unge piger (og bøsser) ... der er nok at få øjnene på stilke over.

På  smartboardet (sådan et har jeg ikke skrevet på før, men det gik fint nok) i det lille klasseværelse på 1. sal fandt jeg på at sætte IDENTITET I SPIL som overskrift for den ene unge gruppe (mentorer og) digtere, Langvad, Moestrup, Søkilde, palindromister, Forsom (Manhattan), Nikolajsen, Malinovski, Frostholm, Smith (Fabrikken falder), Eva Tind, Gerd Laugesen (bog med kjole) og IDENTITET PÅ SPIL som overskrift på den anden gruppe, Skinnebach, Nordenhof (antologi-tekst), Hagen, Bjørn Rasmussen, Viemose.

2 kommentarer:

  1. DEN NYE LITTERATUR
    appellerende, engagerende, engagerede, sjov

    Nye deltagere til FORFATTER FOR EN AFTEN søges!

    KH
    Thomas
    Istedgades boghandel

    SvarSlet
  2. hun lå mellem mine ben endnu ukendt for mig.
    hendes historie havde ingen interesse.
    hun lugtede af mand en mælke mund af fejl.
    en barndoms prøve i uskyldens leg.
    nu er jeg kvinde - jeg ser manden i mørke.
    en tabt erindring på min vej.
    jeg lærte aldrig at elske ham- ham- der var den del af mig.

    SvarSlet