torsdag den 10. november 2011

Marie-Louise Paludan, kritisk dame, 1917-2011!

Jeg nåede ikke at være kollega med Marie-Louise Paludan, der anmeldte bøger (og skrev om havebrug) på Weekendavisen fra 1971 til 1992 (og før da Berlingske og Tidens Kvinder), og jeg tror kun, jeg har mødt og talt med hende én gang, nemlig da hun sammen med Klaus Høeck og Dorrit Willumsen gav mig Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat som alt for purung tilbage i 1989, et godt minde! Som kasserer i Kritikerlavet har jeg skrevet girokort ud til hende, som hver gang troligt blevet betalt til tiden, også i år. Hun var lidt af en pioner som kvindelig litteraturanmelder i  Det Berlingske Hus og skrev med en klar og skarp afdæmpethed, vi andre vistnok godt kunne lære noget af. Æret være hendes minde, hun var sgu en sej kvinde!

1 kommentar:

  1. Tak, Lars. Kendte hende også lidt fra min tid i det Berlingske Hus. Og havde gået og skumlet i flere uger over, at der ikke blev bragt nekrolog i Berlingske. Og så døde hun pludselig(igen) i lørdags og nekrologen kom på. Viser sig at det var en 3 år ældre navnesøster, der døde 14/10; også bosat på Nordsjælland. Spooky.

    SvarSlet