søndag den 20. november 2011

Københavnerimeligt

En ikke voldsomt artikuleret, anonym kommentar til blogposten om generationer klager skingert over københavneri, og dertil må man bare sige, at det har han/hun helt ret i, langt de fleste talentfulde, unge og yngre digtere bor i København, det kommer de ikke allesammen til at blive ved med, men mens de er mellem 20 og 30 vil de sandsynligvis bo i København, det betyder på den anden side ikke, at de er født og opvokset i København, lige nu bor tre af digterne på min liste over generation 1990-95 i Thisted, Smørum og Ranum, men det er fordi, de stadig går i gymnasiet, jeg vil vædde et Hvedekorns-abonnement på, at de om et år, når de har fået deres eksamen, alle tre bor på Nørrebro eller Vesterbro som ni ud af ti unge Hvede-bidragydere, det kan man synes er for galt (men jeg ved egentlig ikke hvorfor, man skulle synes det), men det er og bliver et faktum; ikke desto mindre afholder Hvedekorn oplæsning med 7-8 jyske bidragydere (herunder hende fra Thisted og hende fra Ranum, men selvfølgelig bor de fleste i Århus (ligesom de fynske bidragydere bor i Odense)) i Løves Bogcafé i ÅRHUS , klokken 19.00, onsdag 14. december, rent jyderi!

5 kommentarer:

  1. 1) Man bliver ikke hverken forfatter eller digter af at have været med i et litteraturblad, have gået på forfatterskole, eller ved at være talentfuld og bo i Kbh. Man bliver det ved at lokummet BRÆNDER, hvilket det ikke synes at gøre hos ret mange, tværtimod synes det at være vigtigere at spille fandango med vennerne på de smarte cafeer, dandere, flanere og klappe hinanden på ryggen, mens man bekræfte hinanden i, hvor rigtigt det, man selv og vennerne har gang i, er.

    2) Harcelleringen gik på, at indehaveren af denne blog er voldsomt optaget af at promovere og fortolke på, hvad de der færdes i hans personlige kongerige omkring Blegdamsvej og allernærmeste nabolag foretager sig, men ikke en skid af, hvad der foregår uden for Valby Bakke, medmindre det er Århus. Aldrig hører man om litteraturbegivenheder eller forfatternes færden i Sønderborg, Odense, Tarm eller på Bornholm f.eks. Hvad sker der på Hald i denne uge? Hvilke ikke-københavnere har udgivet eller sagt noget interessant i den forløbne tid? Det er da klart, at litteraturmiljøet i f.eks. Norge er så levende som det er tilfældet pt., for deres litterære centre er ikke begrænset til Oslo, eller litterater, som bor der, men er spredt over hele landet.

    3) Som en af dette lands mest iøjnefaldende anmeldere har hr. Bukdahl da et særligt ansvar for at gøre opmærksom på ALLE forfattere, unge som gamle, og måske især dem, der ikke lige er/har været eller bor i Kbh. - det ville i hvert fald klæde ham at gøre mere for dem, der ikke lige kan rende rundt og lege generationsgenerator i hr. Bukdahls personlige, oplyste nærhed.

    4) Hr. Bukdahl synes at lide at en kronisk trang til og behov for at (være med til) at udpege nye generationer - sådan var det i sen-90'erne, og det bliver åbenbart kun værre, i takt med at B. selv bliver ældre og ellers burde kunne se tingene anderledes fra oven. Men det er heldigvis ikke B. der definerer, hvad historien vil anse for vigtigt i det lange løb, så for nutiden kan det kun virke som forkrampede og små-irriterende forsøg fra B's side, på at patentere en bestemt og ikke særlig veldefineret form for litteratur.

    5) Hvad med at tage denne blog lidt mere seriøst, og lægge nogle af alle de anmeldelser op, som hr. B. ikke kan komme af med andetsteds og som vel retteligt er hans metier - fremfor den mængde af banale og blege kopier af Halfdan R.-smårim og indforstået snak om fælles teaparties man som læser falder over herinde?! Hr. B. må jo have en masse på lager og skylder i hvert fald mange (ikke-københavnere) en del recensioner efterhånden. Men det kræver selvfølgelig rigtigt arbejde at skulle forholde sig til andet end det, man lige falder over eller selv kan lide.

    Think it over.

    - Den til lejligheden ikke videre velartikulerede, men til gengæld heller ikke floromvundne eller københavnske Anonyme Forfatter

    SvarSlet
  2. Jamen, jamen, jamen, bloggen er jo ikke en landsomfattende arrangementskalender, jeg fortæller om nogle af de arrangementer, jeg er menigt publikum til, og eftersom jeg bor i København, vil de som oftest foregå i København, og jeg annoncerer for og fortæller om nogle af de arrangementer, hvor jeg selv optræder, og de kan foregå alle mulige steder i DK. I mine anmeldelser og blogomtaler af forfattere og værker har jeg ingen idé om, at jeg tager særlige københavner-hensyn. Jeg har ligge siddet og læst Mette Østgaard Henriksens debutbog Stikkersvin jeg fucker dig, andet bind i Basilisks Serie B, som jeg synes er mindst lige så bemærkelsesværdig som seriens første bind, Olivia Nordenhofs Et ansigt til Emily, selvom den ene forfatter bor i Århus, og den anden i København. Tidligere, under mere løsagtige redaktører, var der anmeldelser, der aldrig kom i avisen, det er der så godt som ikke nu om stunder. Men fortæl mig frygteligt gerne, hvilke væsentlige (ikke-københavnske) forfattere og værker, jeg uretfærdigt har ladet uomtalt. Hvis der er noget, jeg prøver at at være arbejdsom med, så er det min nysgerrighed (som er det modsatte af at være gerrig med nys, paradoksalt nok).

    SvarSlet
  3. Jeg bor i en udkantsdansk provins, jeg kan fortælle hvad der sker af litterære begivenheder her hvor jeg bor: Ikke en skid.
    Da jeg hverken bor i eller i nærheden af Aarhus, Aalborg, Odense, Nuuk eller på Golgatha Sletten er jeg ikke så godt inde i hvad der sker i Aarhus, Aalborg, Odense, Nuuk og på Golgatha Sletten. Jeg kommer lidt i København og ved derfor en lille smule om hvad der sker der.

    Hvis man vil have vedkommende beretninger og dybtborende analyser om andre steder i Danmark end København bør man nok henvende sig til en der har et indgående kendskab til det og det har man altså kun hvis man har sin gang i det eller det område.


    Kh,

    Anden Anonym

    SvarSlet
  4. Øv... ham Lars er sgu hurtigere end mig.

    Kh

    Anden Anonym

    SvarSlet
  5. Kære anonym (den vredeste).

    Som altid, når noget er galt, har man et ansvar for selv at finde en løsning. Hvis du bor i Tarm, så sørger du for, at de digtere/forfattere DU synes om, tager turen til Tarm...eller Spjald...eller Rom...eller Lem eller hvilket som helst Godforsaken sted, det nu er, du skriver fra. En digtoplæsning i den lokale brugsforening eller nærmeste høloft er i hvert fald noget, jeg gerne dukker op til, når du annoncerer og inviterer.

    Hilsen

    en ikke så vred anonym.

    SvarSlet