mandag den 30. maj 2011

Sig mig, hvilken installationskunstnergruppe, der er din favorit

og jeg skal sige dig, hvem du er!

Mere end Elmgreen & Dragset, der blev portrætteret i Politiken i går (og som jeg går fuldt ind for), går jeg ind for A Kassen (Tommy Petersen, Morten Steen Hebsgaard, Søren Petersen, Christian Bretton-Meyer), som lige har sendt mig et fikst katalog for deres udstilling Auto Nivelant i New Gallerie Paris. Det centrale værk på udstillingen er "Terrazo Floor", der består af et terrazzogulv iblandet de bittesmå marmorstykker fra en neoklassisk marmorstatue (af en kvinde der holder en klase druer), som gruppen i samme anledning har knust, og som der på væggen i rummet med terrazzogulvet hænger et fotografi af i hel tilstand. Udstillingen indeholder også et værk fra serien "Encirclement", der bliver til på følgende fantastisk enkle og intrikate facon:

From the outside, one of the windows of the gallery is missing, and replaced with a piece of plywood. This window, as well as a piece of wood that was in front of the gallery were used to make a work from the encirclement series. A Kassen takes a photo of a site and undertakes the complete framing (glass and wood frame) of the photo on site with use of the materials that are present in the photographed scene. Framing is thus no longer simply decoration or protection of the artwork; rather it defines the composition of the photograph itself.

Og når jeg holder mere af A Kassen end Elmgreen & Dragset (der lige nu udstiller en kopi af et slummet højhus i et udstillingsrum i Rotterdam) er det fordi jeg er en strengt formalistisk pjatterøv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar