fredag den 27. november 2015

Vingeløs

var min oprindelige trompet (i avisen står der bare "Kommentar") på min kommentar i dag i WA Bøger om det trælse i at poetisere selvmord i anledning af Boghallens usmagelige badge (i anledning af den nye Strunge-biografi), der ikke kunne afbildes i avisen, fordi kommentaren altid er billedløs:



Det gør ikke usmageligheden mindre, at de samme ord står på mindepladen i Webersgade, det gør bare dén usmagelighed sjældent monumental:


Den bogtitel, der står på gravstenen på Assistens Kirkegård, er helt omvendt jo faktisk og intenderet poesi:

7 kommentarer:

  1. Begyndelsen på min kommentar:

    Michael Strunge blev ikke en bedre digter af at slå sig ihjel, men han blev en tydeligere skæbne - genopfør, please, ikke romantiseringen!

    Et selvmord er et elendigt digt

    Der er langt imellem, at jeg tager mig selv i at blive godt gammeldags forarget. Men det gjorde jeg forleden, da jeg på sociale medier øjnede et badge, som Politikens Boghal har produceret og sat til salg, med påskriften:
    ””Nu kan jeg flyve””
    Hvilket nemlig, i anledning af Peter Rewers’ nye biografi (anmeldt i sidste uges Bøger), er et citat af Michael Strunge. Men ikke et citat fra et digt eller bare et interview:
    ”Se, nu kan jeg flyve”, råbte Strunge til sin kæreste, da han 9. marts, 1986, smed sin transistorradio ud af vinduet i lejligheden i Webersgade. Ikke mange minutter efter smed han sig selv den samme vej.
    Det, synes jeg sgu helt ærligt, er dårlig smag at smække på et badge. Som om et selvmord er poetisk, og som om dette specifikke selvmord blive mere poetisk af, at offeret er en ung digter, og at han kort tid før råber, at han kan flyve, og at hans næstsidste bog hedder Væbnet med vinger, og at han i det hele taget skrev meget om engle.
    (...)

    SvarSlet
  2. Fy føj dog for et badge. (en badge?) - ALTING - en anti-selvmordbog af Poul Borum kunne man også lige minde om.

    SvarSlet
  3. Det gør jeg også, Elisabeth, både i avisen og ovenfor

    SvarSlet
  4. WHAT?! Stop jer selv, Politiken-typer.

    SvarSlet
  5. Din kommentar var helt på sin plads! Styr jer selv, marketings-typer.

    SvarSlet