-->
ESKEBALANCE
Stille og roligt bliver 70-årige Eske K. Mathiesen uomgængeligere, det må gerne
gå lidt hurtigere – og ske lidt mere støjende
Kan spætten
morse?
Eske K. Mathiesen
og Åse Rørdam: Miraklernes tid. 8 sider, pris ikke angivet. Café Annas Forlag
Eske K. Mathiesen & Åse Rørdam: Rysteribs. 32 sider, 98 kr. Jorinde & Joirngel
Eske K. Mathiesen & Åse Rørdam: Rysteribs. 32 sider, 98 kr. Jorinde & Joirngel
Eske K.
Mathiesen & Sys Hindsbo: Skvalderkål, 32 sider, 150 kr. Clausens
Kunsthandel
Eske K.
Mathiesen: Udvalgte digte. 78 sider, 150 kr. Asger Schnacks Forlag
Af Lars Bukdahl
Vi bør være
taknemligere for vores gode digtere, og særligt vores flittige, gode digtere –
folk som Peter Laugesen og Marianne Larsen og især Simon Grotrian og Eske K.
Mathiesen, som de sidste mange år troligt har udsendt indtil flere poetiske publikationer
årligt.
Grotrian udkommer også på etablerede forlags
som Borgen og nu Gyldendal. Det gør Mathiesen ikke, han udkommer eksklusivt på
små- og mini- og mikroforlag og det, der er mindre. Det, der er mindre, kunne være
Café Annas Forlag, der har udgivet den ene af Mathiesens (mindst) fire
2014-udgivelser, Miraklernes tid, der
også dårligt kan være en mindre digtsamling, ”fem dyredigte” lyder undertitlen
og alle fem er broderet, inklusive små vignetter, af digterens hustru, Åse
Rørdam.
Hovedværket imidlertid i denne nye
broderi-fase af forfatterskabet er Rysteribs,
udgivet af Jorinde & Joringel, der samler hele 29, ikke digte, men
”ordbilleder”, fordi langt de fleste kært konkretistisk leger med opsætningen;
for eksempel hænger denne linje, et bogstav ad gangen, oven på hinanden og på
hovedet, som en dragesnor i halen på en svaleflok (klart fugleelskeren
Mathiesens yndlingsfugl):
”H/V/E/M//E/R//D/E/T//D/E/R//H/A/R//S/L/U/P/P/E/T//S/V/A/L/E/R/N/E//F/R/I/?”
Jeg vil ikke rationalisere, hvorfor jeg
bliver så åndssvagt lykkelig af sådan et digt.
Ubroderet og ukonkretistisk, men til gengæld
illustreret eller billed-parret med
fint nervøse tegninger af Sys Hindsbo, er samlingen Skvalderkål. Titeldigtet er, i sin ordlyd, et par rundgange
underfundigere end svalelinjen:
”Selvom det er 5 grader varmt/ viser sneklatten i hasselhegnet/ misundelsesværdigt få tegn på fortvivlelse,/ siver trøstigt ned i jorden/ i sikker forvisning om,/ at den snart vil genopstå/ som skvalderkål.”
”Selvom det er 5 grader varmt/ viser sneklatten i hasselhegnet/ misundelsesværdigt få tegn på fortvivlelse,/ siver trøstigt ned i jorden/ i sikker forvisning om,/ at den snart vil genopstå/ som skvalderkål.”
Det er et alkymistisk digt, der for øjnene af
os faktisk lykkes med at forvandle en sneklat til skvalderkål. Samtidig med at
digtet bare handler om at få øje på og ømhed for en sneklat i hasselhegnet – og
ramt af forårslængsel komme i tanke om grøntsagen (og ordet!) skvalderkål.
Grotrian er uklarhedens digter i dansk poesi,
Mathiesen er klarhedens, men der er klart noget mystisk over hans klarhed, både
dens faktum, om jeg så må sige – man
burde ikke kunne skrive så fyndigt og yndigt om svaler og sne og skvalderkål,
ingen andre kan! – og selve dens lysende illumination og forvandling af det
upåfaldende i verden.
Helt uundværlig for ikke-alt-samlende-ærkefans
er årets fjerde Mathiesen-tryksag, Udvalgte
digte 1975-2013, udvalgt og udgivet af über-ærke-fan’en Asger Schnack, der
også udgav Mathiesens debut, Spætternes
have, på sit første forlag Swing i akkurat 1975.
I sit koncise forord annoncerer Schnack, at
”Vægten er lagt på det korte, sindsudvidende digt; digtet, der gør læseren
paf. (…) Virtuositeten er slående og gør
Eske K. Mathiesens digte til fødte klassikere.”
Det sidste er ikke mundsvejr, det er en helt nøgtern oplevelse af mandens poesi de sidste tyve år, som jeg ubetinget deler: Ni ud af ti digte i enhver givet samling, lige meget hvor gnomisk, er overrumplende, urimeligt, blidt smældende vellykkede. Det er derfor, at de 40 ud af de 70 sider optages af digte skrevet efter 2003; det er ikke den sædvanlige vægtfordeling i et bind udvalgte digte (der ikke er udvalgt af digteren selv …).
Det sidste er ikke mundsvejr, det er en helt nøgtern oplevelse af mandens poesi de sidste tyve år, som jeg ubetinget deler: Ni ud af ti digte i enhver givet samling, lige meget hvor gnomisk, er overrumplende, urimeligt, blidt smældende vellykkede. Det er derfor, at de 40 ud af de 70 sider optages af digte skrevet efter 2003; det er ikke den sædvanlige vægtfordeling i et bind udvalgte digte (der ikke er udvalgt af digteren selv …).
Afsættet i et Mathiesen-digt er digterblikket
(nogle gange er det øret, der ser) på helst dyr og planter, og actionen er
blikkets lynhurtige poetisering af motivet, med en sammenligning eller noget så
håbløst gammeldags som en H.C.Andersensk antropomorficering
(menneskeliggørelse). Se, hvor på samme tid karakterfuld og grafisk tydelig
denne hybenbusk bliver:
”Grib! råber hybenbusken./ Men den kan ikke
beslutte sig til,/ hvilken af de røde bolde,/ den skal kaste først.”
Der er også De Andre Mathiesen-Korttekster
som er mere frit flippet knopskydende fabuleringer, gerne med ikke-dyr og
ikke-planter i hovedrollerne, for eksempel digtene om Erik Satie i Bonjour. Monsieur Satie. Den tekstart
har Schnack udvalgt en god håndfuld af, og det skulle han måske have ladet være
med, måske skulle de have haft deres eget udvalg, så havde hver arts særegenhed
stået stærkere – og klarere. Men hey, jeg er ikke den, der klager over udsøgt
overflod!
Jeg er den, der anbefaler det læsende danske
folk at gøre Eske K. Mathiesen populær omsider, hans eklatante fremragendehed
har været en hemmelighed længe nok, frem i lyset med ham, han skal ikke gå dér
og forsvinde, poppelagtigt:
”Er ikke ansat hos poplerne,/ men vi er i familie/ langt ude;/ og den måde de forsvinder i aftenmørket på/ kender jeg godt fra mig selv.”
”Er ikke ansat hos poplerne,/ men vi er i familie/ langt ude;/ og den måde de forsvinder i aftenmørket på/ kender jeg godt fra mig selv.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar