mandag den 14. december 2015

50 Helle Helle-sætninger i alfabetisk rækkefølge

(fra alle bøger og visse skrevne tekster (med en vis forholdsmæssighed i ratioen bøger vs. andet))

1.
At fryse ham ud/ var en fejl/ men natten var blevet så kølig/ og kroppen var så træt

2.
Bankdirektøren, der fylder 2 bænke/ blir opstemt af himlenes blå/ og pifter en gang efter Pedersens enke/ der taber sin sidste skrå

3.
Bortset fra et par turister, der stiger ud af en grøn bil, er torvet næsten affolket nu.

4.
Buller fik elefantfoden.

5.
Chokolade eller skintonic.

6.
Der var et hul under armen på hendes tweedfrakke.

7.
De var gået baglæns hele vejen ned ad bjerget i skam.

8.
Det, hun skulle, kan ikke gøres uden sko.

9.
Det varme vand brænder, og skal hele tiden blandes med koldt.

10.
Døden fandtes ikke, det fik jeg pludselig at vide til en familiefest.

11.
Edith ser op fra skærmen og nikker mod gavekassen, som Jeanette holder om med begge hænder.

12.
En pude er revet ned fra sofaen, og den er våd af hundens spyt.

13.
En sætning og et svar og et kort svar.

14.
Faktisk havde han ikke tænkt sig et kirkebryllup, men til gengæld var hun gået med til, at deres første barn ikke skulle døbes.

15.
Fasanen er en fasan, gryden er en gryde.

16.
Fire mænd i korte lærredsbukser spiller happyjazz, og rundt omkring på pladsen står folk i små grupper og råber til hinanden.

17.
færgerne de sejled og der skete ikk en skid/ somrene var varme og julen den var hvid

18.
Han hed Bjarne.

19.
Han spørger, hvordan jeg har det sådan generelt.

20.
Hendes læber bevægede sig, mens hun talte byttepenge.

21.
Holdt pause i tygningen og lyttede.

22.
Hun sad og var glad for sin undertrøje fra Aalborg Zoo, det meste af tøjet i sportstaskerne var mere lyserødt i det og med lynlåse, en del stumpede ved navlen. 

23.
Hun stillede sig selv forskellige spørgsmål og optog dem på båndet med pauser imellem, så hun kunne nå at svare.

24.
- Hvad om vi delte et grillspyd? sagde han.

25.
Hvor tit sad jeg ikke og fantaserede, når I var kørt.

26.
Høje stemmer fra et hus, og ellers ingenting. 

27.
I dag fungerer hun.

28.
I sprækken mellem blokkene kunne man se guirlanden nede på hovedgaden.

29.
- Ja, hej, sagde Susanne.

30.
Jeg er så dårlig til sko.

31.
Jeg er nødt til at lyne jakken op i halsen og komme helt ind under trøjen via rullekraven.

32.
Jeg husker ikke, at jeg lagde fem fnugruller i kufferten, men der må have været en bagtanke.

33.
Jeg kan se ham ude ved tørrestativet, måske synger han, hans mund bevæger sig.

34.
Jeg spiste også et stykke cheesecake, bagefter gik jeg ind i biblioteket og rundt mellem reolerne, jeg tog et hæfte om kommaregler og satte mig med det.

35.
Josefine Klougart besøger mig med sin grønne mynde.

36.
Køkkenet leverede så ostetallerkenen.

37.
- Man kan da ikke have en urtepotte på hovedet, det er alt for tungt, sagde jeg til Tine.

38.
Men så havde de ikke fået andet hjem end uklædelige oilskinfrakker.

39.
Mennesker med et stort ordforråd har tendens til at mene, at de fåmælte er mindre begavede og uden nogen mening om noget.

40.
Monas lille hånd med bjældearmbåndet ringlede og dinglede gennem larmen fra kunderne.

41.
Mon mormor bryder i brand på Bisserup Strand?

42.
Når jeg ligger på siden, falder lyset ind i min bog.

43.
- Nå, okay, siger hun med opspilede øjne, det drypper lidt fra piskerisene ned på hendes underarm.

44.
På et tidspunkt havde de deres egen mode, maosko med skisokker uden på bukserne.

45.
Så havner jeg i en grøn BMW med Sten og Britta.

46.
Så kom jeg og betog ham, dér blev han snydt.

47.
- Taler du hollandsk og alting?

48.
To gader længere væk står en blind mand uden for et supermarked. 

49.
Tårerne står i kø ved Pedersborg Sø.

50.
Tøjet kunne lige netop være på snoren, hvis jeg hængte det op på den korte led.

1 kommentar:

  1. Nummer 3. Nej, 14. Eller 15. I hvert fald nummer 19, 23 og 29. Og 40! Alle dem i fyrrene!

    SvarSlet