lørdag den 28. december 2013

Ministerdigt (UKON som (dansk!) digtminister!)

Jeg har alt for tidligt i forgårs morges skrevet en artikel til Helsingborgs Dagblad om deres 10 x digteres månedens "tidsdikt" gennem 10 år, og jeg vil gerne her citere et af digtene, Ulf Karl Olov Nilssons oktober-digt fra 2009:

Jag vill bli minister

Jag vill bli finansminister

Jag vill bli utbildnings- och innbillningsminister

Jag vill blit ut- och inrikesminister

Jag vill bli näringsminister

 (för att det viktigt med näring)

Jag vill bli bistandsminister

(förr jag ömmar for binas gaddar)

Jag vill bli verlighetsminister

Jag vill bli folkmedborgarnationalminister

Jag vill bli statsminister

Jag vill bli hospiceminister

Jag vill bli mister världen

Jag vill bli ministereo- och minestronesoppaminister

Jag vill bli polis- och sanningsminister

Jag vill bli krig- og fredminister och brott-och-

straff-minister

Jag vill bli andropausminister och landsfaderminister

Jag vill bli empati- och sensitivitetsminister

Jag vill bli populärpositivistminister

Jag vill bli organlustminister

Jag vill bli apelsinhudminister

Jag vill bli eckliastikskittrolighetsminister

Jag vill bli retrograd ejakulationsminister

Jag vill bli undantagstillståndsminister

Jag vill bli våga-mötas-minister

Jag vill bli stoppe-alla-olyckor-minitser

Jag vill bli alopeciminister

Jag vill bli tvål- och schampominister

Jag vill bli identitetsminister

Jag vill bli carpe-diem-, sätt-ned-foten-och

stick-ut-hakanminister

Jag vill bli chefpräsidentsultangängledarkungminister

Jag vill bli centralstrukturbyråkratminister

Jag vill bli relationsminister och logospatosminister

Jag vill bli existensminister existensminimumminister

Men mest av allt vill jag bli politikminister

Ingen kommentarer:

Send en kommentar