fredag den 13. december 2013

Lad det blive Weekendavisens Poesipris

Klart nok skal I stemme på enten Niels Frank, Yahya Hassan eller Asta Olivia Nordenhof -

oprindelig overskrift på min YH-nominering:

Narcissos giver søen en skalle

oprindelig overskrift på min AOH-nominering:

Medusa giver slangerne en permanent

- og det er slet ikke sikkert, at Yahya vinder, fordi læserne jo skal klipppe den dér lille kupon og sende ind til avisen i en kuvert, derfor er Tom Buk-Swienty farlige konkurrenter, så hvis I synes Yahya Hassan er en bedre bog end Nellies og Det nemme og det ensomme skal I alligevel huske at stemme og udklippe og slikke frimærke og opsøge postkasse som en fucking 1900-tals-humonaoid.

Men det kunne sgu da da sørme være skønt, hvis poesi vandt. Det er ikke sket de i 17 år, jeg har været på avisen (og forhåbentlig ikke derfor!), se selv (og kun 2 gange har bøger, jeg har anmeldt og nomineret, vundet, i 1997 og 2007):

1980 Suzanne Brøgger: Brøg 1981 Marie Hammer: Forsker i fem verdensdele 1982 Villy Sørensen: Ragnarok 1983 Jørgen Chr. Hansen: Knæleren 1984 Poul Behrendt: Bissen og dullen 1985 Anna Sophie Seidelin: Genfortælling af det nye testamente 1986 Bent William Rasmussen: En dag i Amerika 1987 Peter Bastian: Ind i musikken 1988 Peter Høeg: Forestilling om det tyvende århundrede 1989 Ib Michael: Kilroy Kilroy 1990 Peter Seeberg: Rejsen til Ribe 1991 Søren Ulrik Thomsen: Hjemfalden 1992 Birgitte Possing: Natalie Zahle. Viljens styrke 1993 Benny Andersen: Denne kommen og gåen 1994 Pia Tafdrup: Territorialsang 1995 Peter Schepelern: Filmleksikon 1996 Bettina Heltberg: Hvor der handles 1997 Knud Sørensen: En tid 1998 Anne Marie Løn: Dværgenes dans 1999 Hans Edvard Nørregård-Nielsen: Mands minde 2000 Joakim Garff: SAK. Søren Aabye Kierkegaard. En biografi 2001 Kristian Ditlev Jensen: Det bliver sagt 2002 Bent Jensen: Gulag og glemsel 2003 Jens Andersen: Andersen. En biografi 2004 Jørgen Jensen: Danmarks oldtid bd. 1-4 2005 Jørgen Leth: Det uperfekte menneske 2006 Knud Romer: Den som blinker er bange for døden 2007 Jens Smærup Sørensen: Mærkedage 2008 Mikkel Kirkebæk: Schalburg - en patriotisk landsforræder 2009 Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Hildegard 2010 Birgithe Kosovic: Det dobbelte land 2011 Erik Valeur: Det syvende barn 2012 Kim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden.

En lille præcis og krøllet smadring af al den biografi- og romanfuldfedme, please!

1 kommentar:

  1. Asta Olivia Nordenhof
    7 hours ago near Copenhagen
    står nede i døgnnetto. skal ha noget minimælk og en starbucks seattle ice cofee caramel, en ældre kvinde foran mig er ved at foretage det mest inspirerende indkøb jeg har set længe: hun skal ha: to pakker gær, en redbull, og Weekendavisen. jeg tænkte: alt skal bare vokse på den kvinde, hun vil den store kemi. blev inspireret, som sagt, og gik over og tog weekendavisen. viser sig så nu at jeg er nomineret til weekendavisens litteraturpris, hvilket, jævnfør at de døde når låget til kisten er lukket for så vidt ophører med at være døde, så for i én forstand er gær-damens skyld, nå, der er åbenlyst gløg til alle der stemmer på mig og der er gløg anyway, nede ved min kiosk som brændte ned i sommers, det startede inde i væggen, sagde ekspedienten nede fra det helt forkullede hul, spurgt om hvad der var sket, nå men dernede hænger der så stadig løbesedlerne fra den dag kiosken brændte, KYLLINGEN KUN I BT: JEG TROR IKKE PÅ DIG, og DIN LÆGE ER MÅSKE SLET IKKE DIN LÆGE, løbesedlen idag: DERFOR BLEV BUBBER SLAGTET, hvad han ikke gjorde, bubber lever, og de gør de også, men jammerligt, de mennesker martin fortalte om i bilen imorges, som regeringshæren skyder i ryggen, i syrien, med det henblik at invalidere dem, så deres krop til evig tid skal fungere som advarsel
    Unlike · · Share

    You, Cecilie Lind, Birgitte Krogsbøll, Kristian Bang Foss and 124 others like this.
    View 9 more comments
    Søren Højrup Det lyder jo rigtig godt, men skal man informeres om noget sådant via en tilfældig hændelse i Netto ?
    2 hours ago · Like · 1
    Asta Olivia Nordenhof tjah, jeg havde i hvert fald ikke fået informationen på anden vis, og det var da den dejligste af måder jeg kan forestille mig lige nu
    about an hour ago · Like · 2

    SvarSlet