lørdag den 29. september 2012

Yo! Jubilæum! 25 år siden i dag

29. september 1987, udkom, så vidt jeg kan, min debutbog Readymade! Stævnemøder og moderne digte på Borgens Forlag det virker som om, det er 25 minutter siden. Jeg kan ikke nå mit eget reoleksemplar for avisbunkerne og må lige sprætte et enkelt opslag op i en af mine dubletter, her er et OK digt fra bogen:

MIN READYMADE

du
er min readymade
stævnemødt tilfældigt
planlagt og
umulighedsfuldt
en eller anden dag
kl. 9.34
en alleogenhver og
en verdenssensation
i total almindelighed
og suveræn kunst
uendeligt hovsa
dig

Og 19 år senere, i Go-go! skrev jeg det her digt med den samme titel om den gamle bog:

MIN READYMADE!

min Readymade!
min, ak!, første bog,
så uudholdelig pur,
så nævenyttig naiv,
så koket åndssvag,
ikke engang en
børnebog, bare
en bog skrevet
af en mindreårig,
det postmoderne
knækket i kasseret
80'er-neon, 41
hik-hakkende
humørpiller, et
mobilt og logrende
epigon-værksted,
umodenhed sat i
system, lutter
lusepusteri, for, ja,
ja, de havde ret,
alle de kedelige
kommisærtyper,
men, hey, hvem
gider være en kedelig
kommisærtype, og
hvem gider have ret,
jeg nægter for evigt
at lære min lektie,
og kun den første
fejltagelse er
værd at gentage,
ready, steady,
go-go.

2 kommentarer:

  1. We are the hollow men
    we are the stuffed men
    Shape without form, shade without colour
    paralized force, gestures without motion
    like ratsfeet over broken glass

    SvarSlet
  2. Til lykke med dagen.Go-go digtet er klart bedre end no-go digtet, uden at være bedaget. Man må formode at digt nr. tre når det kommer, vil bære på synlige tegn på forfald... Lær mig o skov at visne viselaleglad.
    VH
    Joel Posner

    SvarSlet