lørdag den 27. juni 2015

Ugens overskægsanalyse

(fra yndlings-B/C/D-filmanalytikere Jacob Lillemose & Karsten Wind Meyhoffs lille, patos-tætte Space Poetry-bog En engel af sten. Charles Bronsons vision:

"Bronsons forankring i en arbejderkultur udtrykkes på legendarisk vis i hans overskæg. Film efter film insisterer Bronson på dette overskæg. I alle varianter fremstår overskægget som en del af den fysiske signatur. det er overskæg, man husker. Et overskæg, hvsi prægnans kun kan sammenlignes med Jack Nicholsons øjenbryn og James Coburns smil. Ingen anden skuespiller har i filmhistorien vist en så overlegen parade af dette det mest maskuline skæg som Bronson. Kun skuespillere som Burt Reynolds og Tom Selleck kommer tæt på. Det er antitesen til Clark Gables feminine og velplejede overskæg. Bronsons overskæg har ikke en særlig tæt masse og er ofte forbavsende sjusket. Adskilt i to dele på midten som et kattedyrs knurhår er der noget primitivt over det. Noget tilfældigt. Det vokser indefra, dybt indefra, og er ikke modtagelig for pleje. Det er et emblem på en manglende forfængelighed, men også en aseksuel gestus i modsætning til Reynolds og Selleck, der bærer deres prægtige overlæber som markører for virilitet og seksuel styrke. Bronsons skæg er en markør for identitet. Han svarer som Gud i tornebusken: "Jeg er den, jeg er.""

Ingen kommentarer:

Send en kommentar