torsdag den 4. september 2014

Olivia har stjålet mine gangstere (før de blev bosser)

bortset fra at det har hun selvfølgelig ikke, men jeg sad og faldt i staver over det håndskrevne bagsidecitatet på det nemme og det ensomme (fandeme svært at læse i stuens mørke):

det er menneskebørnene
jeg ser og de stråler
som gangstere ved
busstoppestedet

underlige planter

- og kom i tanke om et af flere digte om gangstere, præ-Sopranos, i min gamle, elendige bog Spiller boccia med kongen fra 1994, da Olivia var 6 år, og først og fremmest det her:

TRØJBORG

Bussen
fuld af
døende
gangster-
bosser,
værdige,
velklædte,
stil-
færdige,
taler
latin
med sig
selv,
tysser
på de
desperate
hjerter,
ved
Trøjborg
trykker
alle
på stop.
det betyder
Trojas Borg,
og dér
bor jeg,
omringet
af brændende
busser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar