fredag den 23. oktober 2015

Tillykke til hemmelig romanforfatter og klassisk co-sangskriver Kim L

Kim Larsens eks-svoger Arne Herløv Petersen, hvis FB-opdateringer jeg lykkeligt nok atter kan/må læse, citerer fra en 500 siders, Ulysses-inspireret, uudgivet roman, Larsen skrev midt i 60'erne; der ser sgu ikke ulovende ud!:

"Kim Larsens store roman "En dags lykke" blev afvist af Gyldendal, der anbefalede ham at skrive den om. Men det ville han ikke, og han ville heller ikke sende den til et andet forlag. Jeg fik den i julegave. Her er begyndelsen:
Et brændende rødt lys springer i mig og blander sig med alle de farver – grønne, gule, blå – fedter over asfalten og piler ned i sporvognsskinnerne, hvor de krummer sammen til to smækre ildstråler, der glider forbi.
Og lydene!
Sporvogne fræser spor og fosser vand ud over asfalten – bilerne er pile der aldrig hviler, for de jager, de jager.
Cyklisterne lusker bare gennem vandfaldene – nogle bander. Langsommere og dunklere glider de ud i mørket, glimtene og lydene.
Men fortovene er fødder, der haster efter en tør krog – under udslåede presenninger, i en opgang eller en iskold stue. Om sommeren fyrer man jo ikke!"

Men den uvisnelige, LITTERÆRE hæder har Larsen indhentet sig ved Gasolin'-teksterne skrevet i samarbejde med Mogens Mogensen, ikke mindst denne:

Se din by fra tårnets top
ta' f.eks. ud til Frelserkirken
og så snegl dig op
mærk vinden suse i dit hår
den kommer måske helt ude fra Klampenborg

Du ser en kvinde på en sten
hun har hale sikken en
og så på Strøget midt i byen
der ser du Cæsar sikken et syn!

Forleden dag gik jeg en tur på Nørrebro
og tænkte eksisterer det virkelig endnu
men drengene nede på Blågårds plads
dem du ved nok
de er jo af sten og ikke det klare klare glas

Jeg kom til søen med det blanke vand
og så en and der steg i land
med et kuld på syv ialt
Ja selv betjenten fik dem talt

Så er der Vesterbro med Hovedbanegård
og masser af frække chiks med langt gyldent hår
Tivoli, ballongyngerne og Colombine
og så er der SAS-hotellet -mand jeg kunne grine

Absalon med mågelort på hatten
går på Laurits hele natten
Ja livet skjuler mange løgne
men vi er næsten ens når vi er nøgne


- og skal vi ikke sige, at første gang jeg så en ægte DIGTER live var da, jeg så Kim Larsen i grøn kedeldragt synge sig helt ud i spidsen for Gasolin' i Vejlby-Risskov-hallen i 1976 eller var det -77?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar