fredag den 23. oktober 2015

Fordomme ønsker hårdnakket at blive skuffet (quiz)

Store bøger og store bøger:

Mikkel Thykiers strengt pragtfulde tête beche-værk Skyggerne er kun flygtige og solen er et spind i skyerne / Lyspunkter ligger på - og fylder MERE end - tv-bordet; dødseriøs kandidat til Bukdahls Bet - Den Smalle Litteraturpris 2016

I mit dueslag inde på avisen ligger en roman, som jeg skal anmelde til næste næste uge, og i et givetvist vanligt romanformat fylder +600 sider, og som al læse-empirisk erfaring fortæller mig kun kan være en helt igennem skrækkelig gang endeløshed, men som jeg sgu da alligevel håber på (som det var tilfældet med den nye, (viste det sig) håbløse roman af Sonnegaard, der dog var en betydelig fiktionsprosaist ENGANG) faktisk er ok/god/glimrende/fremragende/mesterlig og derfor (altså hvis den fremragende/mesterlig - glimrende er ikke nok) kan indstille til mindst WA's Litteraturpris, som den i givet fald vil have gode chancer for at vinde, så jeg kan holde en ærligt begejstret tale for denne virkelig trofaste arvefjende (som jeg i i løbet af det sidste halve år har formået at hilse på 2 gange, dog! - som var vi omsider formildede 110- og 126-årige nord- og sydstatsgeneraler), og hvor karmisk herligt vil det ikke være? spørger jeg bare!

2 kommentarer:

  1. Carsten Jensens 'Den første sten'? Hvad er præmien?

    SvarSlet
  2. Den mellemste sten, som bare er en forsplintret flintesten, det vil sige grus - til kritikerøjne

    SvarSlet