onsdag den 14. oktober 2015

Hvem har fundet på flejne?

Det er et af de bedste nyopfundne ord, jeg ved af, og jeg har lige brugt det i min blissed out Dorrit Willumsen-anmeldelse, og nogen må jo have fundet på det og burde æres for den påfindelse som ret meget af en digter (det må være den enkleste, men ikke derfor nemmeste måde at blive digter på: Find på 1 godt nyt ord), men måske vedkommende ikke engang ved det selv?

flegne  
verbum
også i formen: flejne
Bøjning -r, -de, -t
Udtale [ˈflɑjnə] tip
Oprindelse kendt fra 1999 af uvis oprindelse
Skjul Faste udtryk

Faste udtryk

ikon for korpussøgning flegne (ud)
 
fare op og reagere voldsomt på noget
 
Synonymer flippe ud   tænde af   gå amok
 
grammatik NOGEN flegner (ud) (over NOGET) HJÆLPEVERBUM være eller have
   
Hvis medarbejderen flegner ud, fordi han føler, opgaven er uoverskuelig, så hjælp ham med at dele den op i faser Ing2011
   
Indtil videre er det gået godt, men jeg flegner fuldstændigt, hvis der sker skader, fordi forholdene er for dårlige Sn.dk2011

Jeg er perfektionistisk og har altid flejnet ud over den mindste uorden og rod BT2011
   
Han er blevet meget bedre til at styre sit engagement og har lært at få et nej uden at flegne ud HelsDbl2013
   
Den slags tolererede hun ikke dengang. Hun blev rasende og flegnede helt ud EksBl2012
   
  Hendes mor "flejnede" helt ud, men det kan jeg godt forstå JyP99

3 kommentarer:

  1. Flegne eller flejne er et godt gennemprøvet udtryk, som stammer meget længere tilbage end 1999. Det er almindeligt blandt fynboer hvor det har levet et stille og – for den glubske sprogoffentlighed – isoleret liv. Indtil nu, altså :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg husker det fra barndommen - og jeg er nær de 64 år..... sååååå .... det er aldeles ikke opfundet i /99 :)

      Slet
  2. Godt at vide! En god gammel nyhed altså

    SvarSlet