onsdag den 28. oktober 2015

Den unreal debutantpris og den real

Der er 2 debutantpriser i DK, Munch-Christensen Kulturlegat på 2 x 50.000 kr. og Bogforums Debutantpris på 1 x 50.000 kr., førstnævnte, som jeg er i juryen for og som dækker perioden fra august til august blev for en måneds tid siden  tildelt Caspar Eric for 7-11 (2014) og Ina Munch-Christensen for Nielsine (2015). Nielsine optræder også på den netop offentliggjorte shortlist til sidstnævnte pris sammen med 1 titel fra Munch-Christensen-shortlisten (på 6 titler), Homo Sapienne og 1 titel, jeg gerne ville have haft på listen, Josephine Graakjær Nielsens Rosebud

Lotte Kaa Andersen: Hambros Allé 7-9-13. Roman. Turbine
Christine Lind Ditlevsen: Fredag Lørdag Søndag. Roman. Høst & Søn
Johan Forsby/Tarek Omar: Sønner af mænd. Roman. Politikens Forlag
Josefine Graakjær Nielsen: Rosebud. Digte. Gladiator
Finn Halfdan: Et nødvendigt offer. Roman. People’s Press
Niviaq Korneliussen: HOMO sapienne. Roman. Milik
Ina Munch Christensen: Nielsine. Roman. Gyldendal
Morten Pape: Planen. Roman. Politikens Forlag
Jonas Eika Rasmussen: Lageret Huset Marie. Roman. Lindhardt & Ringhof
Sara Roepstorff: Min far er en tiger. Roman. Gladiator

Jeg har ikke læst alle bøger på Bogforum-shortlisten (og kommer sikkert heller ikke til at gøre det - men Jonas Eikas Lageret Huset Marie SKAL jeg altså snart få læst), men følgende titler savner jeg på en liste over rosværdige 2015-debuter (de to første også på Munch-Christensen-shortlisten, den tredje, fjerde, femte burde/kunne have været på den, den sjette har for gammel en forfatter (+ 50) til den pris (urimeligt nok jo faktisk), de øvrige er udkommet efter 1. august 2015): 

Pernille Abd-El Dayem: Inden for revet
Rolf Sparre Johansson: Søvn
Martin Snoer Raaschou: Blå himmel hver dag
Line Toftsø: Jeg bevæger kun øjnene
Baltazar Castor: OgHenrik Rasmussen: Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg er her
Ida Holmegaard: Emma Emma
Ursula Scavenius: Fjer

- og her er, uden kommentarer, modtagerne af den og den anden debutantpris, de år (minus i år) jeg har siddet i juryen for den ene - med 1 overlap:

2009: Lone Aburas: Føtexsøen Maja Magdalena Swiderska: The border breaking bunch
2010: Louise Øhrstrøm: Efter rosinen Theis Ørntoft: Yeahsuiten
2011: Amalie Smith: De næste 5000 dage Hanne Højgaard Viemose: Hannah
2012: Stine Pilgaard: Min mor siger Asta Olivia Nordenhof: Et ansigt til Emily
2013: Kristian Byskov: Mitose Hassan Preisler: Brun mands byrde
2014: Signe Gjessing: Ud i det u-løse Yahya Hassan: Yahya Hassan

2014 Thomas Rydahl: Eremitten (roman)
2013 Yahya Hassan: Yahya Hassan (digte)
2012 Anne-Cathrine Riebnitzsky: Den stjålne vej (roman)
2011 Erik Valeur: Det syvende barn (roman)
2010 Kaspar Colling Nielsen: Mount København (noveller)
2009 Martin Kongstad: Han danser på sin søns grav (noveller)

(igennem 23 år er Bogforums Debutantpris 3 gange gået til en digtsamling, 2013: Yahya Hassans Yahya Hassan, 1997: Tore Ørnsbo: Inkubationer, 1994: Iben Claces: Tilbage bliver)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar