mandag den 26. januar 2015

Halfdanskeste top 5

Nulevende, mest Halfdanske digtere

1. Eske K. Mathiesen (i fabel-digtene)

2. Malk de Koijn

3. Marianne Larsen*

4. Rasmus Nikolajsen 

5. Per Vers

*(et digt fra den nye bog, som du viste mig i dag, og som mit hoved havde sprunget over, fordi det stod så klart og vildt for sig selv (blandt flere faktisk erindringsprægede digte, et slags novum, som jeg heller ikke huskede at bide mærke i og gøre opmærksom på) det er på sin egen Marianneske (og ikke-Marianneske) måde meget Halfdansk, i bl.a. opremsningen og den bratte, hastige epik:

MIN BARNDOMS MENNESKER OG DYR HOLDER FAST

de danner en kæde bestående af moster og hjort og bier
og mormor og myg og ænder og gæs og faster og nabo

og hunde og katte og regnorme og biller og svaler og far
og gæster og mor og rådyr og ræve og søskende og musvitter

og fluer og hugorme og fætre og kusiner og farmor og heste
og onkel og morbror og spidsmus og lager og skarnbasser

og tante og elsker og bager og grævlinger og slagter og tømrer
og blomsterhandler og mig og farfar og farbrødre og fisk

og købmand og postbud og snoge og venner
og lærere og mariehøns og snudebiller og guldsmede og morfar

og ugler og lækatte og svaner og sandhvepse og flagermus
og fremmede og andre og mange flere holder fast i hinanden

og trækker hinanden med til strandene for at bade
og om bag ved solopgangen nårde ikke findes mere

og rundt omkring hushjørner ad sidegader og parker
for at slå sig løs i byen når det kan nås inden de vågner en for en

og til sidst også jeg hånd i hånd med dem alle sammen
til de giver slip)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar