onsdag den 7. januar 2015

Kim Basinger ain't no Princess

Jeg anmelder lidt skrapt Anders Morgenthalers nye film I Am Here, med Kim Basinger i hovedrollen, på ekko.dk - link HER - den allerførste anmeldelse, jeg skrev til papirudgaven af Ekko for 8 år siden, var af Morgenthalers tegnefilm-live action-hybrid Princess, som jeg brød mig noget mere om, pga. den anderledes magtfulde stilistiske og genresmashende egensindighed:

-->
Princess
****

Danmark 2006
Instruktør: Anders Morgenthaler
Medvirkende: Thure Lindhardt, Stine Fischer Christensen, Mira Hallund, Margrethe Koytu, Tommy Kenter, Søren Leander
Spilletid: 75 minutter (VISTNOK)
Distributør: Distributionsselskabet APS (VISTNOK)

Af Lars Bukdahl

Det unge, kreative Danmark fostrer stadig flere multitaskende renæssancemennesker, Anders ”Anden” Matthesen, rapper, stand-upper, skuespiller og total-konstruktør af fiktionsuniverser til radio, tv og tegnefilm, er én, Anders Morgenthaler, tegneserietegner, billedbogsforfatter, børne- og ungdoms-TV-kreatør og nu også spillefilmsinstruktør, er en anden. Det giver ingen mening at bede disse dampbørn om at blive ved deres læst, for allerede fra starten af var læsten absolut myldrende, men derfor kan talentet og originaliteten jo godt stråle mere overbevisende i visse praksisser end i andre, jf. f.eks. bare Matthesens sene og svage debut som rapper for nylig. Alvorligt komplekst bliver smagsdommerskabet, når der er flere praksisser i spil samtidig, hvilket akkurat er tilfældet i Princess, som Anders Morgenthaler både har instrueret og animeret og (sammen med Mette Heeno) skrevet manuskript til.
  Jeg er nemlig ulig gladere for billedsiden, der er et øjenåbnende mix af animé-inspireret tegnefilm (fodnote: animé = japansk (voksen)tegnefilm) og video-grovkornet live action, end historien, der er et skramlende mix af ømt socialrealistisk kammerspil og kulørt vigilante-splatter. Og historien går kort fortalt ud på, at præsten August kommer hjem til Danmark fra missionarbejde i udlandet for at tage sig af sin afdøde søster Christinas lille datter Mia. Christina var også kendt som pornostjernen Princess, og samtidig med, at August kommer tættere på Mia, bliver han stadig mere besat af at hævne Christinas skæbne og udslette hendes offentlige eftermæle. Via nogle gamle videokassetter afbrydes historien flere gange af – om jeg så må sige – real-flashbacks (= live action-sekvenser) til Christina og Augusts barndom og ungdom.
  Scenerne mellem August og Mia fungerer virkelig fint: Blandingen af sød, naturlig barnlighed og alvorlig forråelse, ikke mindst sprogligt, hos Mia, som igen og igen forskrækker August, og det langsomt opbyggede, til stadighed usikre tillidsforhold mellem de to. Men desto mere grelt og klodset out-of-place fremstår jo så splatteriet, der er rent, effektivt genre-splat a la den parallelt animé-inspirerede sekvens i første del af Tarantinos Kill Bill. Princess gør os ikke klogere på porno, hverken som industri og ”skæbne” eller som (genre!)udtryk – vi ser simpelthen ikke særlig meget porno i filmen - og dermed heller ikke (mere) kvalificeret indignerede. Derfor virker det også dobbelt meningsløst, at splatteriet, som der er mere end rigeligt af, udføres uden bare den mindste smule meta-releksion i forhold til (genre)form og (genre)indhold (jf. bare de to blakkede porno-vigilante-film Hardcore og 8mm vs. Scorseses rigt ambivalente Taxi Driver). Porno er ondt og splatter er cool, kan vi forstå, og det kan da godt være, men det er et synspunkt, der skal kvalificeres i praksis, og det bliver det ikke i Princess.
  Stadigvæk ser filmen bare så original ud: Det centrale kup er anvendelsen af den udviskede, gnidrede, billigt udseende animé-teknik til at skildre de trøstseløse beton-miljøer, som August og Mia færdes i. Der kan man virkelig tale om dynamisk og meningsfuldt genre-spil. Ligesom når Mia er tegnet som et storøjet dukkebarn fra en rigtig dårlig japansk børnetegnefilm. Det er også god idé, som desværre kun er gennemført halvt, at gøre Mias tøjdyr Malte, til et levende Pokemon-væsen. Og hvis vi ser bort fra video flashbacksenes klodsede forsøg på levere baggrund og forklaringer, er det konstant med god brutal effekt, de forstyrrer tegnefilmsrummet: to trash-æstetikker i duel, uden vinder!
  Jeg er ikke sikker på, at Anders Morgenthaler næste gang skal skære ned på antallet af læster, måske skal han tværtimod tage hånd om endnu flere, så gesamtkunstwerket omsider kan kæntre seriøst montrøst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar