onsdag den 23. januar 2013

Skyggelinjer

En af mine yndlings-Iggy(/Bowie)-sange er smukke "Shades" - jeg er bange for, jeg citerer hele teksten til sidst i min mislykkede roman Brat Amerika - fra Blah Blah Blah; i klippet nedenfor, en lille montage om Iggys og Bowies samarbejde, som jeg fandt, da jeg ledte efter en passende Grøndhal-kontrast, fortæller Iggy, hvilket jeg blev glad for at høre, at han og Bowie skrev teksten til "Shades" sammen, og at Bowies forslag til de første linjer i det første omkvæd var følgende (Son of Sam = amerikansk seriemorder):

I've done a lot of thinking
I know what kind of man I am
I'm not St. Francis of Assisi, Baudelaire or The Son of Sam

Hvilket Iggy ændrede til

I'm not the kind of man who dresses like a king

som snarere var noget han ville sige, eftersom Bowie klæder sig mere fancy , men åh, hvor ville jeg give meget - et par dyre solbriller fx - for et "alternate take", hvor Iggy synger Bowies herligt overlæssede linjer!

(og 1987-Iggy med kort og sort hår og læderjakke er stadig min favoririt inkarnation af Passageren - og jeg så ham som sådan synge "Shades" i Malmö i 1987 som opvarmning til Bowies skræksommelige Glass Spider-forestilling, og han gik ned på knæ og SERENADEREDE en pige på første række, og det var så meget i orden)

 



3 kommentarer:

  1. Teksten:

    You gave me a present
    The paper was blue and green
    I unwrapped it with pleasure
    These are the best shades I've ever seen
    You can be my girlfriend
    Forever and a day
    I never thought I was worth much
    Or that anyone would treat me this way

    [Chorus]
    I'm not
    The kind of guy
    Who dresses like a king
    And a really fine pair of shades
    Means everything
    And the light that blinds my eyes
    Shines from you
    It makes me come in the night
    It makes me swim with delight
    I like this pain
    I like this mirror
    I like these shades

    I could have had a problem
    I might have never followed through
    The other guys are in trouble
    They wouldn't listen to a girl like you
    These shades say something
    I'll bet they cost a lot
    I hope I don't break 'em
    I hope we don't break up

    [Chorus]

    SvarSlet
  2. Og selvfølgelig tænkte og tænker jeg Jens B og jeg som Iggy og David ...

    SvarSlet
  3. Selvfølgelig! Han synker ned på knæ, for at SERANEDERE en pige oppe foran, det er det han gør! Det er derfor han tilsyneladende er grædende, men bliver hård som trommerne sætter ind. Episoden er med i en Lou Reed-sang, som jeg bare ikke kan huske hvad hedder. Det er det Lou Reed synger om, nu forstår jeg!
    Jan H. Hansen.

    SvarSlet