GEORG GEARKNIRK Pligtskyldigt fortsætter Georg Ursin sin distræt mareredne underminering af krimi-genren, i sandhed fortjenstfuld sabotage
Arkivskuffens kviksand
Georg Ursin: Chenleins dobbeltgænger. 209 sider, 199 kr. People’sPress
Georg Ursin: Mord på museet. 210 sider, 199 kr. People’sPress
af Lars Bukdahl
Måske Pia Juul skulle have kaldt sin roman Mordet på Halland for en kriminalroman, og så bare have skiftet navn, til fx Franciska Sonor, og vigtigere endnu: skiftet biografi, til en 78-årig pensioneret eskimolog og krimi-debutant, så ville Juulskheden hverken positivt eller negativt have kommet i karambolage med kriminalistikken.
Se bare til såkaldte
Georg Ursin, angiveligt født 1934 og angiveligt tidligere embedsmand i det
danske embedsmandsapparat, og i hvert fald som sådan, Georg Ursin, født 1934,
tidligere embedsmand, forfatter til 5 kritikerroste, mildest talt
utraditionelle krimier 2005-2009 på forlaget med det forpligtende navn
People’sPress.
Hvad angår
folkeligheden, så fortalte min frisør Yvonne, fra CutHouse på Peter Bangs Vej,
at hun sengeliggende efter et uheldigt fald havde fået sig en veritabel
læse-raptus, og i slipstrømmen på utallige bind med svenske krimidronninger,
der hedder Kamilla, sad hun pludselig med Ursins seneste værk, Mord på museet, der ikke bare, som den
skulle, betegnede sig som ”krimi”, men også direkte havde ”Mord” i titlen, og
UNDREDE sig! Men undrede sig godt og gladelig, fortalte hun mig, og det var hun
aldrig kommet til, hvis der ikke havde stået ”Krimi!” på forsiden. Fuldstændig
ligesom dengang i 70’erne, hvor Svend Åge Madsen formummet som Marianne
Kainsdatter solgte tusinder af eksemplarer af sin Lademann-udgivne krimi Blodet på mine hænder.
Hovedperson er som
sædvanlig den pensionerede og selvbestaltede snuser Victor Chenlein, der
mistænker et mord begået på et mindre, uanseeligt museum, han nyligt har besøgt,
for ikke at være, hvad det giver sig ud for. Chenlein begynder at hænge ud på
museet og får snart nys om både flokken af kustoders sinistre fortid og de
muligvis blodige ritualer, der findes sted foran en vis oldgræsk mosaik
forestillende en dæmonisk kentaur-familie.
Der er på
allersidste side, henkastet refereret til som ”et rygte”, et fikst og vaskeægte
twist, der binder flere - om end langt fra alle – sider af plottet sammen, og
som enhver professionel thrillersnedker, fra Dan Brown og nedefter, ville have
givet sig rigtig god tid at udfolde. Og sikke også en bumpet og kroget vej ad
hvilken; næsten konsekvent nedprioriteres gedigen action og målrettet opklaring
til fordel for idiosynkratiske iagttagelser og irrelevante, rent
stemningsskabende beskrivelser. Bevidst eller ubevidst har Ursin ingen sans for
plot-økonomi overhovedet.
Hvortil kommer dette
mere klodsede end virtuose, knirkende altmodische mæle, som jeg altså aldrig
lærer at elske, men med tiden er kommet til at så godt som respektere – i takt
med at romanernes fiktioner er blevet stadig mere drømmelogisk mareridtsagtige,
kulminerende i sidste års forholdsvis strømlinede Chenleins dobbeltgænger (ikke annmeldt i WA), hvor Chenlein kommer
i en styg og eksakt dobbeltgængers vold; bestjålet sin identitet ender vor helt
både i fængsel og som ejer af en stor villa, hvis tjenestefolk, ligesom
kustoderne i Mord på museet, har hver
deres sinistre fortid. Den roman-labyrint er pågående, skræmmende intrikat.
Og igen langt mere
vellykket som ”En Georg Ursin roman” – som der står i stedet for
forfatternavnet på begge bøger – end som ”krimi” eller thriller eller
spændingsroman. Snarere end opfinderen af kriminalnovellen og detektiven Dupin,
er Ursin inspireret af den Edgar Allan Poe, der skrev psykologisk gotik som
”Husets Ushers fald” og akkurat dobbeltgænger-historien ”William Wilson”.
For alvor forløsende
kunne det være, hvis Ursin åbnede op for den vrantne humor, der kun glimtvist
lader sig skimte i romanerne. Eller også ville det blive helt vildt
katastrofalt! For måske faktisk det er pinedød nødvendigt for En Georg Ursin
Roman at være lige så uhjælpeligt, usuverænt stedt i sit kringlede morads som En
Georg Ursin Hovedperson. Og En Weekendavisen Anmelder. Og En Peter Bangs Vej
Frisør.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar