Efter vel ca. et helt års forsinkelse er Søren Ulrik Thomsens hjemmeside Oktober Boulevard omsider åbnet og ikke underligt, at det har taget så alt for lang tid: For aldrig har en levende digter præsenteret en så rig og omhyggelig og brugervenlig musealisering af sit værk og sin person. Der en hel del NYT (men bagudrettet!) stof, en kort selvbiografi - med mange kostelige, typisk SUT'ske, anekdotiske detaljer: "Næste stop var Vesterbro fra ’Sonja fra Saxogade’-storhedstiden før
byfornyelsen, hvor min klassekammerat fra Rysensteen, Niels Keller,
inviterede mig med hjem til familien i Valdemarsgade, og hans
tvillingesøster Nina inspireret af de guvernanteromaner, hun fyldte sig
med, pressede sig ind til min radmagre krop og sagde: ”De er et vilddyr
af en mand, hr. Thomsen, nu har De vel reelle hensigter?” - grundige udredninger af hver eneste bogs omslag(sinspirationer) og nyindspillede oplæsninger af sekvenser fra hver digtbog, men først og fremmest er der helt utroligt meget GAMMELT stof, links til tv og radio, filmklip, portrætfotos (som det nedenfor, ét i en hel serie, af SUT og Lars H.U.G. anno City Slang), oplæsningsplakater, interviews, alt muligt andet tekst og meta-tekst (meget som pdf'er, for musealitetens auratiske skyld - herunder det gode, aldrig opsamlede Moskva-rejsebrev "We are open in a while ago"), ret komplet bibliografi over alting (2 forhåbentlig ikke bevidste udeladelser: anmeldelsen af Claus Carstensens Totenbuch i almanakken Litteratur/
84 - blueprintet for Kritik af den negative opbyggelighed 20 år senere - og leksikonartiklerne i Brøndums Encyklopædi) og en hele sektion, der er og (uironisk) kaldes et "Raritetskabinet", med afslagsbrev fra Chancen og antagelsesbrev fra Hvedekorn, dedikationer fra Frank Jæger, Dan Turèll og Michael Strunge (se nedenfor) og - måske mest sensationelt (for mig!) - et konkretistisk (og helt rimeligt) outtake fra City Slang (se nedenfor). For en Thomsen-komplettist og -arvefjende som mig er det selvfølgelig uendeligt interessant, men også utroligt forstemmende, fordi samtid og fremtid er forment adgang; siden vil løbende blive opdateret, men kun i dens hyper-komplette katalogisering af fortiden, ikke som et skeende site i sin egen ret, som blog eller bare oplæsningskalender, som skrevet står i Thomsens egen præsentation "(...) hjemmesiden rummer ikke en blog, ligesom man vil
lede forgæves efter et par andre funktioner, man normalt finder på
forfatteres hjemmesider: Således må man orientere sig i pressen om
foredrag og oplæsninger, og kontakt med mig må foregå via andre kanaler
end Oktober Boulevard. Jeg har fravalgt disse ellers klassiske features,
for er det på den ene side vigtigt ikke bare at lade Oktober Boulevard
stå og forslumme i blæsten – og agter jeg derfor hyppigt at opdatere og
udbygge hjemmesiden – vil jeg på den anden side ikke være afhængig af
hver eneste dag at skulle læse og besvare post samt indføre bittesmå
opdateringer." Nej, men hvorfor er det så farligt at skrive et ord i og om samme nu, man skriver det?
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Hvilket (smukt) mausoleum
SvarSletMinder mig om Truffauts grønne værelse
En vanvittig smuk og hermetisk hjemmeside. Jeg har i grunden aldrig set noget lignende. Tæt på skræmmende. Men også til at blive i godt humør af.
SvarSletHej Lars Bukdahl. Det er mig, der laver bibliografien. Der er mange udeladelser, da den ikke er færdig endnu (det bliver den), men tak for dem, du nævner. Brøndums havde jeg ikke tænkt på.vh. Lasse Nordentoft
SvarSletEr der ikke også en Sarvig-anmeldelse i Hvedekorn?
SvarSletJo, af "De rejsende". Begge anmeldelser kommer med i bibliografien under hovedafsnittet "Diverse". Jeg er bare ikke nået til det endnu...
SvarSletså er bibliografien opdateret med de to nævnte anmeldelser og brøndums samt en hel masse andet:-)
SvarSletvh. lasse nordentoft