torsdag den 14. juni 2012

Jeg vil castes, Jørgen, i smoking!

Fødselsdage fyger! Jørgen Leth fylder 75 i dag! Tillykke, megagenerøse multimenneske! Blandt den megen kalas, hvoraf det væsentligste element velsagtens er 3. erindringsbog Et hus er mere end ingenting (omtalt i blogpost nedenfor og anmeldt af mig i WA Bøger i morgen - jeg har desuden overmåde gode forventninger til læsekloge Dan Ringgaards monografi Stoleleg, der også udkommer i dag; hvornår antologimesteren Iben Holks Leth-antologi, Lethland, som jeg selv bidrager til, lige nu skal forestille at udkomme, ved jeg ikke, men jeg har da læst korrektur), er også udstillingen "Mit navn er Jørgen Leth" på Gl. Strand, som det vil være synd at kalde sensationel, hvis man, som obligatorisk er, ejer de samlede bokssæt med Leths film; (enlige) højdepunkter er montrerne med de magiske, (af Leth selv mytologiserede) mytologiske notesbøger, som man sgu da burde have haft lov til - med handsker fastgjort til montren eller noget - at bladre frit i, og den vilde, haitianske kunstsamling. Men så er der skræmmende opstillingen, hvor man kan prøvefilme sig selv til Leths kommende Danmarksfilm 2012, som jeg var på nippet til at positionere mig i, men, kom jeg i tanke om, jeg har allerede afleveret en prøvefilm, uden Jørgen, men filmet af hans gamle fotograf Henning Camre, et ubrudt 10 minutters-interview til det sidste bokssæt med "Eksperimentalfilmene", hvor jeg rabler løs om, at det største ønske er at være Jørgen Leth, det næststørste er at være med i en Leth-film. Jeg er imidlertid bange for, at den ærede auteur vil gentage tableauet fra den oprindelige Livet i Danmark fra 1972  med de 4 nøgne digtere (S.Å. Madsen, H.J. Nielsen, Turèll, Bjørnkjær - jeg vil ikke gengive et still her, ingen afklædt Bjørnkjær på min blog, men kvartetten kan øjnes op på dette link) som 4 nøgne kritikere, og jeg vil ikke står dér splitterkritisk med Brostrøm, Skyum, Tue Nexø eller hvem? Jeg vil kaste en bog, meget helst Glatte hårdtpumpede puder, i vejret iklædt smoking (altså mig, ikke bogen) og gribe den igen med én hånd. Please, Maestro! I stedet for et katalog har designfirmaet e-types designet smarte og lækre plakater, 1 til hvert rum, en rigtig fin idé; i Danmarks-film-rummet er en helt ny Jørgen Leth-tekst på plakakten, sat op som et dansk flag, og som alle Leths filmoplæg og -treatments og -synopser, kan den ikke lade være med opføre sig som en selvstændig, poetisk tekst, og her er den som en gave til jer, dannebrogsbefriet:

HVAD ER EKSOTISK I DANMARK? HVAD ER MÆRKELIGT OG TRÆNGER TIL AT BLIVE KIGGET PÅ UNDER LUP? HVAD ER DER INDENI FORSKELLIGE  DAGLIGDAGS FÆNOMENER? ER DER HEMMELIGHEDER ALLE VEGNE? ER DER VOODOO I DANSKERNES LIV? HVIS MAN SKRABER OVERFLADEN ER DER SÅ GLÆDENDE HISTORIER DER ÅBENBARER SIG? ER DER PASSIONER I DANMARK? VIL KÆRLIGHEDEN RÆKKE OP TIL HIMLEN? ER GUD TIL STEDE I MØRKLAGTE HJØRNER? KAN GUDDOMMELIGHED MÅLES? ER DØDEN NOGET DER BARE SKER? NOGEN SIGER DER ER ET LIV EFTER DØDEN, MEN KAN DET PASSE? HVAD LAVER LANDMANDEN, NÅR HAN KOMMER HJEM FRA MARKEN? ER DER STADIG MARKER DER SKAL PASSES? HVAD VIL DET SIGE AT DANSKERNE ER ET LYKKELIGT FOLK? PASSER DET? HVAD ER ET FOLK? OG HVAD ER LYKKE? HVAD ER EN DANSK FAMILIE? HVAD GÅR DET UD PÅ? HVAD ER EN DANSK POLITIKER? KAN HAN GØRE NOGET GODT? KAN HAN GØRE NOGET DÅRLIGT? KAN EN DANSK POLITIKER BRUGE DET DANSKE SPROG? KAN EN DANSKLÆRER BRUGE DET DANSKE SPROG? KAN BØRN BRUGE DET DANSKE SPROG? HVAD SKRIVER EN DANSK FORFATTER? KAN EN DANSK DIGTER SKRIVE GODE DANSKE DIGTE? KAN HAN DIGTE SÅ GODT AT DØRENE GRÆDER? ER DANSKERNE GODE TIL AT VÆRE SAMMEN MED HINANDEN? ER DANSKERNE NYSGERRIGE? ELLER ER DE IKKE SÆRLIGT NYSGERRIGE? KAN DANSKERNE GODT LIDE FREMMEDE? ELLER KAN DE IKKE SÅ GODT LIDE FREMMEDE

2 kommentarer:

  1. JEG ER LEVEBRØD MAGER AF LIV
    KUNSTEN ER MIT HAM I SKJUL
    FJER LET I VIND FOR FLYVE
    SÅ DEN TVIVL I MIG.
    LETH[EDEN] ER SVÆR AT SNYDE.

    SvarSlet
  2. Jeg er Jørgen Leth. Jeg er et nasalt menneske. Jeg elsker at være et nasalt menneske. Jeg er det mest nasale menneske i verden. Jeg er ikke engang i slægt med Margrethe Vestager. Jeg ved at Vestager beunder mig. At Margrethe Vestager beunder Jørgen Leth. Jørgen Leth beundrer også Jørgen Leth. Jørgen Leth elsker Jørgen Leth. Jeg ser Jørgen Leth i spejlet. Jeg ser et skønt syn i spejlet. Jeg ser Jørgen Leth i spejlet. Jørgen Leth er det skønneste syn i verden. Jørgen Leth er det mest sanselige der findes. Jeg er Jørgen Leth. Jeg er den Jørgen Leth jeg elsker. Jeg elsker Jørgen Leth. Jeg er Jørgen Leth.

    SvarSlet