tirsdag den 7. juli 2015

Den Blå Port findes! Igen! Lige om lidt!

Et tidsskrift, jeg ikke nævnte (foruden, skammeligt, Victor B. Andersens Maskinfabrik, bl.a.) da jeg skrev kommentar i WA om tidsskrifter for et par uger siden, var - som bedst vævert og vægtigt eksklusive-  Den Blå Port, der for mig er et KÆRNEtidskrift (ikke nødvendigvis det samme som et yndlingstidsskrift, hvilket Den Blå Port nu faktisk i flere parioder har været) sammen med Kritik og Hvedekorn (også bare helt egomanisk: hvor vil jeg helst bidrage, hvor har jeg været stoltest over at bidrage - og hvilke vil jeg helst redigere (og hvilket har min far redigeret (Kritik)). Men Den Blå Port er de seneste par år blevet noget af et smertensbarn, fordi bladet igen og igen holder forfærdeligt nervepirrende, dødsfald-mistanke-vækkende pauser, og nu er der igen gået ret præcist et år siden seneste nummer, og der skal vel ikke længere forestille at udkomme 4 numre om året, men der skal vel for eksredaktør SUT forestille at udkomme 3 - nr. 91 udkom i 2012 med Jonas Rolsted, Josefine Klougart og Olga Ravn som nye redaktører, så faldt Ravn diskret fra, så udkom nr. 92 i 2013, så udkom nr. 93 i 2014, så blev et par nye med-redaktører proklameret, så faldt de endnu mere diskret fra, før de havde med-redigeret en snus, og så har ingen hørt et ord fra porten i lang, lang tid, og jeg har været ikke så lidt bekymret, og i går spurgte jeg omsider Jonas Rolsted:


  • Lars Bukdahl
    7/6, 9:19am
    Lars Bukdahl

    Hey Jonas - bare af nysgerrighed og så kan jeg måske informere folket via blog: hvad sker der egentlig med Den Blå Port, og hvem er lige nu redaktører? Hvis noget sker, hvilket jeg håber at det gør! kh Lars

  • Jonas Rolsted
    7/6, 11:59am
    Jonas Rolsted

    Hej Lars! Lige pt er det josefine, anna ullman og mig. Vi er flyttet til l/r (Lindhardt & Ringhof LB). Vi har et nummer liggende om flersproglige værker som bl.a. bringer en redigeret version af en over to timer lang samtale mellem jeppe brixvold, lars frost, niels frank og joakim vilandt - synes selv der er nogle virkelig virkelig spændende stræk i den samtale + flersproglig tekst af bl.a. christina hagen, anne mari borchert, sine bang, asger schnack oa. Kh

  • Lars Bukdahl
    7/6, 12:30pm
    Lars Bukdahl

    Dejligt at høre, og forjættende bidrag og sejt tema, tør du forudsige hvornår det er ude? kh

  • Today
  • Jonas Rolsted
    11:02am
    Jonas Rolsted

    Problemet er at vi har lovet at lave nogle stykker klar før det bliver relanceret på l/r - så realistisk kommer flersproglighedsnummeret nok først i starten af 2016 : / Kh

  • Lars Bukdahl
    12:33pm
    Lars Bukdahl

    Længe leve vores blade og relanceringerne af dem, hvert nummer burde jo være en relancering -
  • Jonas Rolsted
    7/7, 12:34pm
    Jonas Rolsted

    Ja!!!!

  • Lars Bukdahl
    12:34pm

1 kommentar:

  1. "flersproglig tekst" ...hmmm, altså ligesom forfattere skrev før 1900, f.eks Kierkegaard, lidt græsk, latin eller fransk, her og der ... - man kommer herind, når man googler Blå Port for at finde ud af, om bladet snart eller nogensinde dukker op igen i denne nemmere-end-nogensinde udgivelsesepoke ... de skal vist oppe sig, hvis det skal være levende sprog i teksterne

    SvarSlet