fredag den 25. april 2014

Se forfatter og anmelder i det mindste indlede en samtale

Kamilla Löfström anmelder Camilla Stormarrs nye roman Den anden bred i Information i dag, og det reagerer forfatteren småmuggent på i en FB-opdatering:

Så er bogen anmeldt i Information. Kamilla Löfström, der som den eneste anmelder ikke brød sig om Udflytterne, bryder sig bestemt heller ikke om Den anden bred. "En såkaldt selvstændig fortsættelse af Udflytterne", kalder hun den.
Og der er meget galt. Det eneste forsonende ved bogen, er ifølge hende, tilbageblikkene til barndommen. Pudsigt nok, for hvert eneste tilbageblik kunne være taget direkte ud af Udflytterne, som hun jo som sagt ikke kunne fordrage

http://www.information.dk/495233


- og som I kan se, er Kamilla tagget i opdateringen, fordi hun åbenbart er "ven" med forfatteren, og så beslutter kritikeren sig - efter diverse (rimelig urbane) solidaritetserklæringer fra "venner" - at svare forfatteren, sagligtog, GULP, det ligner næsten (indledningen på) en samtale:
  • Kamilla Löfström hej Camilla, ved ikke om du kunne tænke dig en kommentar fra mig her, men nu har du jo tagget mig ... Det er en god pointe, du har der, at det er Udflytterdelen i din nye bog, som jeg er glad for. For mig at se handler det især om Phønix som fortæller. I 'Den anden bred' fortæller han (udelukkende) som voksen om tiden ved vandmøllen i Sverige og på afstand af begivenhederne, jeg tror det er det, jeg synes gør 'Udflytterne version 2' så meget mere vellykket.See Translation

Det ene like er forfatterens, så der er stadig håb for forfatter-kritiker-coexistensen!

(og ja, jeg roser Kamilla, fordi vi om få timer skal sidde i panel sammen og debattere litterær racisme, og umiddelbart har jeg ikke mange allierede i det panel - ordstyrer Pablo vil forholde sig yderst neutralt, forestiller jeg mig, og jeg er også usikker (og det er han sikkert også selv) på, hvad han egenlig mener - ikke fordi jeg vil lave en alliance med Kamilla, men jeg håber på, at hun i det mindste kan forklare mig, hvad de andre menner, hvis de faktisk mener de mærkelige ting, de mener i debatten, og hvad det dog skal betyde, meget, noget, ingenting, for mine læsebriller).

3 kommentarer:

  1. Nu må det stoppe. Anmelderne skal altså ikke til at undskylde for, at de ikke kan lide en bog.

    SvarSlet
  2. Jeg synes jo ikke, at Kamilla undskylder, hun benytter forfatterens suk og klage til at tænke videre over bogen, det er det fine og forbilledlige

    SvarSlet
  3. Det bliver meget internt (Facebook) og kommer til at handle om den enkelte forfatters ære, synes jeg, hvilket så vel også er årsagen til overhovedet at poste den sarkastiske henvisning i første omgang.

    SvarSlet