tirsdag den 4. marts 2014

Glade senge brænder

Theis Ørntofts bog nr. 2, Digte 2014, lyder som Pharrell, der synger et cover af "Beds Are Burning", dette er primært og alt andet lige en ros:



- som poesi lyder det fx sådan her:

Engang var diktatoren et menneske af kød og blod.

Nu er de tider forbi

nu er de blæst til atomer

og nu ligger jeg et sted blandt de atomer
og ser mine tænder svæve ud af munden
som en rumfærges besætningsmedlemmer
nu trækker jeg vejret og holder det inde, som om det var mit.
Jeg er en snylter på en blå planet
en tynd hinde mellem cirkus og massegrav
jeg er en fatsvag gonggong, slå på mig
slå mig til ridder af de vestlige regioner
verden har brug for en samlende kraft

kør mig rundt i en natblå Audi
og lad mig vinke ud til befolkningen
lad mig synge min msukke sang for dem:

elsk mig for mine nødvendige nedskæringer
gang i hjulene igen
elsk mig for at fjerne Isaac Newtons barndom
og anlægge en kulmine i stedet
ud af hvis porte
de næste dinosaurer løber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar