søndag den 23. februar 2014

Mit yndlingsbogobjekt er lyserødt

Jeg har anmeldt den generøse telefonbog Danske kunstnerbøger til Kritik, men jeg glemte helt at nævne mit uoffficielle (officielt er det selvfølgelig Punkter og på en andenplads Svanesøsonetterne og på en tredjeplads min store eksklusive Thykier-kuvert med indhold) yndlingsbogobjekt:

Programmet/librettoen til Morti Vizkis og T.S. Høegs og Jacob F. Schokkings opera Soap Opera, opførte på Den 2. Opera (med bl.a. Master Fatman) tilbage i 1995 - der nemlig er en sub-Pixi-lillebitte bog gemt inde i en lyserød plastic-sæbeæske, der altid ligget oven på mine Vizki-bøger (nogle mænd har har whisky-bøger, andre har Vizki-bøger), den er så tough og stolt i sin miniature-pinkness og med årene bare et absolut uundværligt bogobjekt, der nægter at blive væk i flyttekasser (til forskel fra langt monstrøsere Svanesøsonetterne, der lige nu gemmer sig for mig) - 2 tekstklip:

Paul:
Jeg ville ønske det var vinter
For lyset minder om dig.

Jeg ville ønske det var vinter
Der er indført undtagelsestilstand

Jeg ville ønske det ALDRIG BLEV WEEKEND
Så jeg havde lov at være nul

Jeg ville ønske det var vinter
Lyset er strygejern imod min hud.

Jeg ville ønske det var vinter
Jeg ville ønske det var vinter.

(...)

Flammekongen:
Ja, jeg stjæler fra dig
Fordi du har det skræmmende
Hvide lys

Og jeg ved
Noget om
POSITIONERING
Til gengæld.
Med det skræmmende hvide lys
Det hvide lys
Den ægte vare
Er ikke det samme
Som POSITIONERING.
Jeg kommer aldrig herfra. Jeg tjener
penge. Men,
Jeg kommer aldrig herfra.

1 kommentar:

  1. Ankom på bloggen tilfældigt denne artikel virkelig fangede min opmærksomhed. Håber at læse mere af bloggen.

    SvarSlet