lørdag den 26. marts 2016

Sternberg udæsker jernalderlæseren

Mere opmærksomhed og ros og og respekt og flere (end ingen!) PRISER til digteren Sternberg, der udfører brandoriginalt poetisk arbejde disse år! Han har netop har udsendt Guldalderdigte, tredje bind i en SERIE (ikke nikke nikke nej en trilogi), hvis første to ikke mindre fremragende bind er Stenalderdigte og Depressionsdigte. Jeg bunkeanmeldte den nye bog i WA Bøger her i onsdags sammen med Pejk Malinovskis og Henrik S. Holcks nye bøger, og jeg fik i bunkningen ikke nævnt, at også dette bind udmærker sig ved den pågående (i depressions-bindet nærmest aggressive) og svimlende finurlige brug af læserhenvendelse, inde fra den valgte tid og frem eller tilbage eller bare UD til os.

Et længere eksempel:

hvis guldalderen er slut
når du læser det her

må jeg gå ud fra
at du ikke er

lige så smuk
og intelligent
som jeg

jeg forstår godt
at du

imens du læser

overvejer hvordan du
kan gøre

det jeg har
til dit

bruge det jeg skriver

som en slags
kalkerpapir

overføre det liv
som findes her

til din tid

- og helt kort:

jeg er sol

du er skygge


- digteren på vej til udlandet for at søge ny alders-inspiration

Ingen kommentarer:

Send en kommentar