onsdag den 16. februar 2011

Hold nu kæft og gå i seng, Lars

Jeg kunne så ikke lade være med at skrive videre i kommentarfeltet på Ib Michaels Forfatterside:

Kære Ib Michael Okay, jeg er en idiot, og du er en nar, men bortset fra det: Jeg kunne ikke finde på at true med retssag, nok er jeg en idiot, men jeg er ikke en nar. Jeg undrer mig bare over, hvorfor man som erfaren sprogarbejder vi gå til den primitive yderlighed at true med tørre tæsk, og hvorfor et respektabelt forlag vil lægge hjemmeside til sådan en trussel. Det kunne være rart, hvis du vil forklare, hvordan og hvorledes jeg har tilsvinet dig (som jeg som sådan er fuldstændig uinteresseret i) gennem de (ikke 16 men) 21 år, jeg har anmeldt dine bøger (jeg skyndte mig at undskylde i avisen, da du havde misforstået en klodset passage i min seneste anmeldelse som en beklikning af din ære); jeg indrømmer, at jeg i og udenfor anmeldelser har stukket humoristisk til din ikke just under-markedsførte digter-persona, men jeg kan virkelig ikke se, hvordan sådan letfærdig Blæksprutte-praksis kvalificerer som tilsvining. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du overhovedet anerkender, at man kan forholde sig til kritisk til dit forfatterskab og dine enkelte bøger (hvoraf jeg er og har været rigtig glad for ikke så få)? Kan du nævne en kritisk anmeldelse, som du (måske flere år efter) har være glad for eller i det mindste har kunnet respektere? Og igen:: hvorfor er det OK for dig summarisk at kritisere (bortset fra, at du - krysteragtigt? - har fjernet pdf'erne fra hjemmesiden) Stieg Larsson, Asger Schnack og Leonora Christina Skov, når vi andre er dømt æresløse på forhånd ved overhovedet at agere kritikere? Jeg kan grundlæggende slet ikke forstå denne kritiker-aversion. Hvordan tror du egentlig der bliver sorteret mellem skidt og kanal i hvert års kolossale bunker af meget skidt og meget lidt kanel? Tror du overhovedet, at du ville være nået frem til at læse Ekeklöf, hvis der ikke havde været kritikere, der havde vejet ham og fundet ham tungere end hans samtidige? Og bla bla bla. Nu vil jeg gå i seng med almindelig blakket samvittighed i hundekolde DK og ønske dig alt godt og held og lykke med din næste bog, helt ærligt og kærligt. Mange hilsner LB

7 kommentarer:

  1. Og for vores skyld kan du godt blive liggende i kunstigt koma til verdens ende

    SvarSlet
  2. Det er spændende, hvordan anonymitet næsten pr. automatik får folk til at blive pøbel ... Kunne man forestille sig en situation, hvor der var en agitator, en leder, der kunne samle disse anonyme stemmer? Kunne denne også være anonym men alligevel appelere til deres mængde-logik gennem gentagelsesstrukturer, stor/lille historie, os/dem, ursymboler i sort og rødt?

    SvarSlet
  3. og hvidt. Sort, rødt og hvidt.

    SvarSlet
  4. Det er da kun forfriskende med en god polemik - når bare det ikke er hele tiden.

    Det er ikke muligt at være anonym, da man jo skal oplyse sin mail-adresse. Man kan selvfølgelig anskaffe en mail-adresse specielt til formålet, men så vidt er det nok de færreste, der går.

    Det er jo ikke "farligt" at tale med STORE BOGSTAVER - så længe man ikke ligefrem giver sig til at true folk med tæsk el. lign. ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg synes nu ellers Hitler falder temmeligt meget i øjnene, når det kommer til pøbel-talerør ;)

    SvarSlet