Lynggaard, velsagtens Iggy-fan nr. 1 i DK - i Information, anmeldelsens sidste del:
"Og da bandet sætter i med det udødelige Lust for Life-riff. føles det et
kort øjeblik som om årtierne ikke er suset forbi som træer uden for et
togvindue. Ind til Iggy selv dukker op. Åh, Iggy. Hans ansigt ligner en
bjergkæde set fra luften, han slæber det ene ben efter sig og da han
efter to numre smider jakken, fremvises en arret, næsten læderet
overkrop, der har stået model til mere end de flestes. Jo, han har været
hensynsløs over for det korpus, det har jeg bevidnet mange gange. Men
da han for nylig i et interview fortalte, at der snart ikke er et sted
på ham, der ikke gør ondt, fyldtes jeg af en trang til at beskytte ham.
Mod ham selv.
I den lange, stramme to
timers seance, der følger, holder den åndsfriske sanger sig nogenlunde i
tøjlerne. Han kaster sig ikke ubeskyttet ned i scenegulvet som vi så
ham gøre med Stooges i London i 2010, hvor sympatismerter var en del af
showet. Og han undlader også at kravle rundt på PA'et med førligheden
som indsats. I stedet koncentrerer han sig om at synge, og det gør han
fantastisk godt, lyden er god oppe foran, og vi kan uden besvær synge
med. Sætlisten er så simpel, at det grænser det geniale: Alle sangene
fra det ny Josh Homme-producerede album og (næsten) alle sangene fra The
Idiot og Lust for Life. Fraset en uventet udgave af »Repo Man« (skrevet
til filmen af samme navn) er det dét! Ikke et eneste nik til
Stooges-årene, denne aften handler om solokunstneren Iggy Pop. Vel at mærke, når han er allerbedst.
Det
giver et rush uden sidestykke at høre nyklassiske numre som »Sister
Midnight«, »Sixteen«, »Mass Production«, »Some Weird Sin«,
»Nightclubbing«, »China Girl«, »Passenger«, »Funtime« og »Tonight«
fremført så stilsikkert.Ikke mindst fordi
orkesteret under ledelse af Josh Homme, der selv spiller en mean
guitar, er helt i top. Aftenens helt er Arctic Monkeys-trommeslageren
Matt Helders, der trommer så ondt, indædt og præcist, at jeg har lyst
til at tage ham med hjem under armen. Fra Hommes eget Queens of the
Stone Age medbringes Dean Fertita og Troy Van Leeuwen, der begge mestrer
både guitar og keyboards, mens Matt Sweeney holder det hele sammen med
et tight primalt basspil. Bedste band (fraset det gendannede Stooges),
Iggy har haft siden ' 77! Ikke at Iggy helt kan styre sig.Ud
over sublim publikumskontakt, vittige og oplysende monologer mellem
numrene samt et nærmest intimiderende nærvær må han lige ud og
crowdsurfe en enkelt gang. Min hånd rører Iggy. Yay.
Og under bygen af ekstranumre forsvinder han til lyden af en flabet
»Fall in Love With Me« ud i salen, og kun følgespotten angiver hvor den
diminutive sanger befinder sig. Han er jo en lille lort, ved siden af
kæmpen Josh Homme virker han om muligt endnu mindre. Rockens svar på Fy
& Bi! Der er ikke et gram fedt på det show som ej heller på Iggys
krop, og atter en gang mindes jeg om musikkens kraft, og hvad den kan:
Ophæve tid og sted og sætte hele lortet i perspektiv. At to live outside
the law you must be honest. Iggy Pop har
været min rejsekammerat i 40 år, og hver gang jeg ser ham, tænker jeg
på, hvor heldig jeg har været. Efter en sublim »Baby« fortæller Iggy, at
han har lånt nogle linjer til sangen fra en bog af den amerikanske
forfatter William S.Burroughs, som i sin
tid inspirerede ham til at blive musiker. Og dermed søge et alternativ
til det givne, finde sit eget sted uden for normalvirkelighedens rammer. Hvordan
han fejlede og røg ned i møget og kun møjsommeligt rejste sig igen. Og
nu? »I'm an alternative miracle«, som han udbryder med sit lysende smil.
Og det er, præcis hvad du er.
søndag den 8. maj 2016
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar