mandag den 15. februar 2016

Flere vers! Mer Per! PV 40!

Et godt bud på Danmarks bedste og virtuoseste rimer lige nu, vor tids Poeten (Poul Sørensen), er rapperen Per Vers (den suverænt svedigste og koldeste freestyler er han jo helt uden tvivl), der sundt og fornuftigt, men heldigvis også fantasifuldt fræsende, fylder 40 år i dag (i går! jeg lod posten stå uafsluttet). TILLYKKE siger vi til denne ægte digte i finlitteraturens periferi, se bare hvilken sproglig magi han arbejder sig frem til i en så håbløs opbyggelig opgave som her for nyligst en pro-indsamlings-rap i forhold til hvor kedeligt mange af hans kolleger (J!) forsøger at forblive gangstere!:

Jamen sæføli vil jeg gerne støtte din indsamling
Og redde nogen steder der lider af sammenramling
Men hvis man har en opskrift er det nemmere at være kok
Så sig mig - hvornår er det NOK?
For jeg vil gerne dele mine privilegier
Og det ikk’ fordi det skal regnes ud på milimeter
Jeg vil gerne støt’, jeg vil gerne spyt’ i din bøt’
Uden brok - men hvornår er det NOK?
I udlandet lægger man ti procent til tjeneren
Heromkring er det “tak for mad” - og så spæneren
Og hver gang jeg møder en tigger jeg vil være rar mod
Si’r nogen det ‘mig der fastholder ham i armod
Det ville være nemmere med en helt fast sats
Så man ved hvilken forventning man ska’ match’!
Så ku’ man få et chok - et smukt chok
Når indsamleren fik sit bidrag og sagde “Så! …er det NOK!”

“Knock knock” - nu banker det på døren
Det ’noget med en bankkonto der går til nogen børn
Der er nogen der er for slank’ i et fjernt verdenshjørn’
Og de bli'r ikke mætte af venlig tankeoverføring
Første gang lagde jeg glad et par skærver
Men året efter står de der igen og kræver
Ligegyldigt hvad jeg hæver - årlige dårlige nerver
De snakker til mine blødeste punkter så de blævrer
Så nu har altid en seddel liggende klar som jeg ka’ stik’ dem
På sedlen står der “jeg er ikk’ hjem’”
For Last Christmas I gave you my Dancard
Og denne jul vil de så igen ha’ en anpart
Klokken kimer - krisen kradser
Det risler mig ned af ryggen når de rasler
Nu er de der igen - bøsser uden regnbueflag
Der siger at det saligere at gi’ end at ta’ - så ‘det nok!

Ja - når alle børn lige fra spæd ka’ vokse op i fred
SÅ ER DET NOK

Når alle folk i alle lande har rent drikkevand
SÅ ER DET NOK

Når alle på vor klode har tag over hovedet
SÅ ER DET NOK

Når den sidste livspower har forladt dit kadaver
SÅ ER DET NOK

Ingen kommentarer:

Send en kommentar