onsdag den 31. oktober 2012

22:50 zebratid

- herren i går i Elsted, der indigneret og usmilende mente, at Martin A. Hansen vel nok havde humor, som reaktion på min sædvanlige påstand om, at mangel på humor er grunden til, at Martin A. Hansen er på tvangskanon i stedet for Hans Scherfig -

jeg sidder i IC3-kupe lige nu, på vej fra Hjørring og triple-foredrag nr. 2, med farvelagte jungletegninger af Scherfig, foran mig en grå hjort, en grå flodhest, i blå jungle?, og lyserød flodhesteunge, bag mig to blåstribede zebraer og en hvid dromedar, et præcist zoo, der gør mig i bedre humør end rimeligt er -

et enkelt digt af Scherfig i Digte til Drengene, fra Vild Hvede, dvs. Hvedekorn, 1931, mere bittert end sjovt, ligesom en togrejse, der for anden dag i træk varer alt, alt for længe:

FORSYN

Unge piger
som skal giftes i morgen
dør af blodforgiftning
og bliver kørt over af biler.
Og lamme mennesker
med smerter i knæene
blir ældre og ældre
og vil aldrig dø.
John D. Rockefeller
har et wc af guld
og hård mave
og dårlig fordøjelse.
Men en mand, som jeg kender,
mangler sin middagsmad.
Og jeg står og mangler 15 kroner.

1 kommentar: